Gratefulness is great for business!

Veel mensen zullen ondertussen wel bekend zijn met het fenomeen mindfulness; een meditatietechniek die de beoefenaar leert om met volle aandacht aanwezig te zijn in elk moment en bij elke handeling. Ook bedrijven hebben een enorme baat bij aandachtoefening. Dé manier voor bedrijven om dit het makkelijkst te leren en te integreren, is door te oefenen in dankbaarheid; de andere kant van de medaille die aandachtigheid heet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dankbaarheid is één van de krachtigste ‘gelukstechnieken’ die ik door het boeddhisme heb mogen leren. Alhoewel dankbaarheid natuurlijk allesbehalve exclusief aan het boeddhisme is toebedeeld. Het draait om het in stilte stil staan bij alles wat zich op dat moment in je leven manifesteert, en dit met hart en ziel omarmen. Anders gezegd: het met volle aandacht dankbaar zijn voor wat is. Dankbaarheid en aandachtigheid zijn daarmee twee kanten van dezelfde medaille. Dankbaarheid is dé manier om iets heel aandachtig te aanschouwen. Concreet: dankbaarheid tonen is automatisch aandacht geven. Door dankbaarheid te tonen worden gewone dingen heel ongewoon en ontdek je dat in alledaagse zaken altijd grote wonderen schuilen. Door dankbaarheid te tonen en alles om je heen aandacht te geven, ontdek je dat in werkelijkheid alles wonderlijk is. Alles! Door bijvoorbeeld dankbaar te zijn voor het feit dat de zon ons dag in dag uit warmte en licht geeft waarmee we kunnen leven, wordt de zon het wonder dat het is, in plaats van een gele bol in de lucht waarvoor je niet of nauwelijks aandacht hebt. Laat staan waar je dankbaarheid voor weet op te brengen. En door simpelweg dankbaar te zijn voor het feit dat je hart dag in dag uit voor je klopt, ontdek je wat een wonder je menselijk lichaam eigenlijk is, en wat een voorrecht het is om als mens te mogen leven.

Dankbaarheid beoefenen is heel eenvoudig. Iedereen kan het! Het is eigenlijk gewoon een kwestie van het juiste doen. Iedereen weet desgevraagd eigenlijk per direct dankbaarheid op te brengen voor de ‘grote’ zaken des levens: een goede gezondheid, een hecht gezin, een fijne baan, een mooi huis. Met een beetje meer oefening leren mensen ook dankbaar te zijn voor ‘kleine(re)’ dingen zoals een heerlijke maaltijd, een plezierige nieuwe kennismaking of een vogel die een prachtig fluitconcert geeft in de tuin. En voor wie nog wat harder oefent ontstaat het inzicht dat men zelfs dankbaar kan zijn voor zaken die in eerste instantie alleen maar om ondankbaarheid lijken te vragen, zoals een sterfgeval, een beëindigde relatie of een faillissement. De geluksmethodologie achter dankbaarheid werkt heel simpel: wie dankbaarheid toont, focus automatisch op het positieve. Het is een kwestie van kijken. Van een optimistische blik. Van waardering weten op te brengen. Dit inzicht, dit besef is wat mensen gelukkig maakt. Niets anders. Geluk is een kwestie van het positieve dat altijd in alles ligt besloten te leren zien!

Alhoewel dus iedereen kan leren om dankbaar te zijn en er continu rede is om dankbaar te zijn, is het grootste deel van ons het grootste deel van de tijd ondankbaar. We rennen en vliegen alle dagen langs alledaagse wonderen waardoor we ze niet zien. We vinden de bijzonderste dingen gewoon. En als we iets bijzonder vinden, dan vinden we dat we daar recht op hebben.

Bij bedrijven is het nog veel erger. Bedrijven bestaan bij gratie van hun ondankbaarheid. Ondankbaarheid stuwt de bedrijfsvoering. Bedrijven worden geacht om ondankbaar te zijn en gestimuleerd om het vooral ook te blijven. In onze huidige economie is ‘meer, meer, meer’ zaligmakend en is winstmaximalisatie heilig verklaard. In zo’n omgeving is natuurlijk geen enkele ruimte voor dankbaarheid, terwijl je niet eens diep hoeft te schouwen om te beseffen hoe noodzakelijk dit eigenlijk is. De realiteit is namelijk dat elk bedrijf bestaat bij gratie van afhankelijkheid. Elk bedrijf! Elk bedrijf is afhankelijk van medewerkers, van leveranciers, van retailers, van klanten, van natuurlijke hulpbronnen, van de gemeenschap. Zonder deze elementen geen bedrijf. Zo simpel is het. Elk bedrijf ‘inter-is’ met medewerkers, klanten, leveranciers, retailers, de natuur, de gemeenschap. Elk bedrijf verkeert in een, letterlijk en figuurlijk, ecosysteem van wederzijdse afhankelijkheid. Als één van de elementen uit het ecosysteem wordt gehaald, dan kan het systeem niet langer werken. En kan het bedrijf dus ook niet langer bestaan.

Bedrijven moeten wat mij betreft daarom niet langer in shareholders of stakeholders denken, maar in Interbeings; alle elementen waar het bedrijf een wederzijds afhankelijke relatie mee heeft. Bedrijven moeten het ecosysteem waarin zij verkeren in kaart brengen. En vervolgens alle elementen en alle schakels erin eren met het grootst mogelijke mededogen. Managers die dit karmische principe omarmen kunnen/zullen ontdekken dat succes geen doel is, maar het resultaat van een juiste houding en juiste handelingen. De manager die wederkerig handelt, beseft dat hij/zij geen recht op succes heeft, maar wel de plicht om de elementen die het mogelijk maken intens dankbaar te zijn.

Dus beste manager; stop met het dienen van alleen de shareholder en begin met het danken van alle interbeings. Wees medewerkers dankbaar dat ze je product of dienst produceren. Wees klanten dankbaar dat ze je product of dienst consumeren. Wees leveranciers dankbaar voor de halffabrikaten die je in staat stellen om jouw product of dienst te vervolmaken. Wees retailers dankbaar dat ze je product verkopen. Wees de natuur dankbaar voor het leveren van grondstoffen die nodig zijn om je product te maken. Wees de gemeenschap dankbaar voor de plek waar jij jouw bedrijf kunt vestigen. Geef alles en iedereen aandacht die ze verdienen. Wees alles en iedereen dankbaar voor hun onlosmakelijke rol in jouw bestaansrecht. Je zult ontdekken dat ware kwaliteit schuilt in nederigheid: Gratefulness is great for business!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie