Herstel radio en tv, krimp bij uitgevers

Het aantrekken van de Nederlandse economie geven tv en radio een boost.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de &;Visie op de TMT-sector&; van ABN Amro. Door het aantrekken van de Nederlandse economie laat de TMT-sector in 2014 weer omzetgroei zien. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen sectoren. Uitgeverijen, drukkerijen en communicatiebureaus blijven licht krimpen.

Herstel is te zien in televisie, radio en informatietechnologie. Voor de gehele sector geldt dat zij zich kan opmaken voor een ingrijpende gedragsverandering onder consumenten en bedrijven, aldus de bank.

Tv en radio

Na twee moeilijke jaren voor televisie en radio zijn de vooruitzichten positief door het economisch herstel en evenementen als de Olympische Winterspelen in Sochi en het WK Voetbal in Brazilië. 
In 2013 daalden de inkomsten uit televisiereclame nog met 3 procent. Radio herstelde zich sneller en realiseerde over heel 2013 een groei van ruim 2 procent. Volgens ABN Amro zorgde het herstel van de economie vanaf de zomer voor meer omzet en investeerden bedrijven in de marketing van hun merken en producten. Deze omzetgroei zet ook de komende jaren door.

ABN Amro verwacht dat streaming steeds belangrijker wordt. Nederlanders kijken en luisteren vaker op meerdere apparaten en vooral de tablet zorgt voor een sterke groei van mobiel televisie kijken. Een andere trend is de aanwezigheid van buitenlandse tv-bedrijven. Hierdoor zal de concurrentie verhevigen, niet alleen tussen zenders, maar ook met nieuwe aanbieders van content. In het spoor van Netflix betreden streamingdiensten als Videoland, Wappzapp en NLZiet de markt.

Telecom en internet
Telecom en internet profiteren niet van de economische opleving. In 2013 bedroeg de totale omzet in de telecom en internetsector 29,3 miljard euro. Er was sprake van een zeer bescheiden omzetstijging van één procent ten opzichte van 2012.

Er is volgens ABN Amro sprake van verschuivingen tussen diensten. De omzetgroei in mobiele data en breedbandinternet en televisie kan de krimp in telefonie niet langer compenseren. De groei in data kalft af door hoge tarieven en de daling van de omzet uit sms-berichten. Ook is de breedbandmarkt verzadigd, nu 88 procent van de huishoudens beschikt over breedband internet en digitale televisie.

Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media & Telecom van ABN Amro: &;In Nederland trekt de economie aan. Nieuwe investeringen en het herstel van de reclamemarkt zijn zeer positief voor de TMT-sector. Bovendien doen zich in de gehele sector uitdagende ontwikkelingen voor, zoals streaming voor televisie en radio. De verbindende factor hierbij is de behoefte aan innovatie en ondernemerschap. Dit stelt bedrijven in staat snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.&;

De complete ‘Visie op de TMT-sector’ .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie