Het gevaar van micro-marketing

Steeds vaker kiezen adverteerders voor een persoonlijke benadering van de consument: elke doelgroep krijgt een op maat gemaakte boodschap. Maar aan micro-marketing kleven grote bezwaren: mensen worden onvoldoende gestimuleerd om te consumeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voorstanders van micro-marketing vinden massa-reclame verspilling. Het grootste deel van de boodschappen die over ons worden uitgestort, zijn niet voor ons bedoeld. Ze streven naar individuele communicatiemiddelen. Gerichte mailings bijvoorbeeld of marketing via internet.

Deze micro-marketeers zien één belangrijke functie van een massa-aanpak over het hoofd. Alle reclames dragen de boodschap uit dat consumeren een noodzaak is, dat het fijn is om dingen te kopen. Op die manier worden nieuwe behoeftes gekweekt, waardoor de consumptie groeit. Het is te vergelijken met supporters in een voetbalstadion. Een speler op het veld krijgt vleugels door de kracht die uitgaat van de massa die hem aanmoedigt. Wat één fan precies roept, doet er nauwelijks toe. Micro-marketing kan geen nieuwe behoeftes kweken, alleen maar bestaande behoeftes vervullen. Dat geldt met name voor internet.De individuele benadering van consumenten is erg duur. Te veel geld gaat naar de database, die nodig is om alle kenmerken van de verschillende doelgroepen te bepalen. Uiteindelijk blijft er te weinig geld over voor de massareclame.

journal of advertising research, juli/augustus 2000

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie