Het Identiteitscongres 2013: Marc van Eck

Het Identiteitscongres 2013 van 26 maart heeft als titel Reinventing the corporate essence. Spreker Marc van Eck van Bussines Openers gaat daar in op het maken van keuzes en businessplannen. ‘Het gemiddelde niveau daarvan is onder de maat.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie een goed plan wil maken moet kiezen. Ellenlange verhandelingen zijn niet nodig, op één kantje moet de basis voor een goed businessplan zijn aan te geven.
Dat is althans de overtuiging van Marc van Eck, die in 2001 het strategisch marketing-adviesbureau Business Openers oprichtte. Van Eck helpt organisaties bij het veroveren van een ‘unieke en authentieke positie in de markt’ met het merk als kompas.
Hij hanteert een methodiek, OGSM, om een business- of jaarplan op een A4 te zetten. OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures.

Waarom moet het zo kort?
‘Omdat het dwingt om heldere keuzes te maken. We gaan met mensen aan de slag om te kijken wat ze met hun onderneming zijn en willen worden. Vervolgens spitsen we dat toe op een paar keuzes, waardoor de kans toeneemt om de doelen te realiseren. Daarmee vermijd je de valkuil om allerlei onzinnige zijwegen in te slaan.’

Dat gebeurt in de praktijk?
‘Ja, de kwaliteit van de gemiddelde businessplannen is onder de maat. Ze beschrijven meestal wat je in algemene zin kan doen, vaak met te veel opties. We kunnen dit doen of dat, we kunnen zus doen of zo. Nederlanders zijn slecht in echt kiezen voor iets.’

Hoe komt dat?
‘Ik denk dat dat cultureel van aard is en met de nationale identiteit heeft te maken. Nederlanders zijn polderaars en geen uitgesproken types.’

Maar dat valt te leren?
‘Ja, vaak moeten mensen geholpen worden om de emotionele stap te zetten om een aantal van de plannen overboord te gooien. De methodiek OGSM helpt ze concreet te maken wat ze willen, en op basis hiervan scherpe keuzes te maken, en deze aanpak meetbaar te maken. Ze hebben met de handvatten daarvoor meer kans op succes.’

Wat is zo’n concreet handvat?
‘Nou, taal van OGSM kan helpen. Als mensen niet goed weten te vertellen wat hun plan inhoudt, betekent dat meestal dat het plan niet scherp is. We zullen mensen tijdens de sessie uitdagen, confronteren en interactief vragen om hun strategie scherp te formuleren.’

Op 26 maart vindt voor de tweede maal het Identiteitscongres plaats, georganiseerd door Communicatie Magazine, Tijdschrift voor Marketing en Valuebridge.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie