Klantrelatie zegt veel over bedrijfscultuur

Het proces van globalisering is niet te stuiten. Dus gaan steeds meer kleinere en middelgrote bedrijven het internationale pad op. Ze zullen daarbij vaak kiezen voor samenwerking met een buitenlandse partner. Maar dan liefst wel met eentje waarmee het klikt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Klanten en markten zijn in elk land anders. Die verschillen kunnen bijvoorbeeld zitten in het prijsbeleid, de mate van efficiency en de relatie met de klant. Dat laatste zegt veel over de cultuur van het bedrijf. En daarmee vormt die klantrelatie ook een belangrijke informatiebron voor de ondernemer die met dat buitenlandse bedrijf een partnership aan wil gaan. Want op papier mogen bedrijven dan op elkaar aansluiten, of er ook werkelijk sprake is van een ‘fit’, blijkt pas uit de wijze waarop bedrijven in de praktijk functioneren..
Voor het onderzoeken van die fit is een model opgesteld, dat uit verschillende elementen bestaat. Naast de culturele overeenkomsten en verschillen kunnen met dit model ook de bedrijfsmatige aspecten onder de loep worden genomen. Bedrijven die met een buitenlandse partner in zee willen gaan, doen er goed aan om vooraf na te gaan of de fit wel bestaat. Want anders kan het internationale avontuur snel op een teleurstelling uitdraaien.

Bron: Absatzwirtschaft

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie