Korting maakt blijer dan kus

Onderzoek in de Verenigde Staten heeft uitgewezen dat het gebruik van kortingsbonnen en -codes de shopervaring van consumenten aangenamer maakt. Zelfs zo aangenaam dat het te vergelijken is met zoenen, knuffelen of een mooi cadeau ontvangen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Neuro-economische onderzoekers van de Claremont Graduate Universeit lieten een groep mensen online shoppen. De helft van de respondenten kon hierbij gebruik maken van een kortingscode, de andere helft winkelde zonder korting. Voor, tijdens en na het winkelen werden de fysieke signalen van de respondenten gemeten.

De groep met kortingscodes vertoonde onder meer een hoog gehalte oxytocine in het bloed. Deze hormonale stof zorgt voor gevoelens van blijdschap, liefde en vertrouwen. Het oxytocineniveau steeg door het gebruik van de kortingsbonnen met gemiddeld 38 procent. Die stijging is hoger dan gebruikelijk bij onder meer zoenen en knuffelen. Ook lag het 'geluksgevoel' van de proefpersonen met kortingsbonnen 11 procent hoger dan bij de andere groep.

De respondenten die korting kregen, beoordeelden de winkelervaring positiever en zagen de korting vaak als een cadeau van de verkoper.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie