Premium

Martin Garrix is beste dj van de wereld, pr-vrouw José Woldring ‘ontzettend trots’

José Woldring, asa The Media Nanny: ‘Ik ben vaak op mijn bek gegaan, maar altijd doorgegaan.’

Martin Garrix is woensdagavond uitgeroepen tot de beste dj van de wereld. De 20-jarige Nederlander voert de DJ MAG Top 100 aan, zo is bekendgemaakt op het Amsterdam Music Festival, onderdeel van het Amsterdam Dance Event.

Great girl
PR-vrouw achter het succes is José Woldring, beter bekend als de Media Nanny. Garrix op de website van Woldrings bureau: ‘I have been working with Jose from the start of my career and she’s truly a great girl who knows what she’s doing.’

Woldring, in een reactie op Garrix’ prijs: ‘Als onderdeel van het Garrix team ben ik ontzettend trots!’

Campagne
Martin Garrix, die eigenlijk Martijn Garritsen heet, heeft naar eigen zeggen nooit campagne gevoerd voor de prijs. Ook voor Woldring is het niet iets waar ze specifiek naartoe gewerkt hebben, maar ‘zeker een mooie bekroning voor Martijn zijn harde werk!’ ‘De MAG Top 100 is nooit een onderdeel geweest in de PR-strategie.’

Intiem feestje
Gisteravond heeft het Garrix team een intiem feestje gehouden. Woldring: ‘Aankomend weekend gaan we het tijdens Martijns shows in de RAI zeker ook vieren.’

Een jaar geleden sprak Communicatie uitgebreid met de inmiddels 29-jarige Woldring. In de herhaling hieronder een paar interessante passages uit het interview, die iets over haar geheim onthullen.

Geheim
Gevraagd naar het geheim van Media Nanny blijft het even stil. ‘Geheim, geheim. Jeetje. Ik ben heel vroeg begonnen. Ben nooit bang geweest om naar mensen toe te gaan en te zeggen: je moet echt eens met deze artiest praten. Toen ik 17 was heb ik een jaartje in een callcenter gewerkt, wat ik trouwens iets verschrikkelijks vond. Maar ik vond het helemaal het niet moeilijk om mensen op te bellen. Van de twintig gesprekken krijg je negentien keer een nee, en één keer een ja. Dat maakte mij echt helemaal niets uit. Dat is natuurlijk wel een goeie eigenschap als je artiesten bij al die media promoot. En toen ik op mijn 21ste een bureau begon, had ik niets te verliezen. Geen kinderen, geen hoge woonlasten. Ik heb zoveel fouten gemaakt en ben zo vaak op mijn bek gegaan, maar altijd doorgegaan. Dat blijkt wel de goeie mentaliteit voor dit vak.’

Je adviseert de artiesten tot in de kleinste details. Van mediastrategie tot hoe hun haar zit. Hoe weet je nu zo zeker wat wel werkt en wat niet? Is dat intuïtie?
‘Ja, dat is voor een heel groot gedeelte intuïtie. Pr is echt een vak voor vrouwen. Voorheen vond ik dat onzin, maar ik geloof inmiddels wel dat vrouwen meer gevoel hebben voor de vraag of een artiest mediageniek is of niet. Dat moet je echt aanvoelen. Wat dat dan precies is, kan ik moeilijk uitleggen. Zo iemand als Martijn (de echte voornaam van Martin Garrix, red.) is natuurlijk ook wel een geschenk. Hij ziet er goed uit, praat heel gemakkelijk, hij weet precies wat hij wel en niet tegen de pers moet vertellen. En ook op social media voelt hij feilloos aan: als ik zo’n soort foto plaats, krijg ik veel meer likes dan als ik die andere foto post. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik vooral heel veel leer van de artiesten met wie ik werk.’

Al doende leert men?
‘Ja. Ik heb bijvoorbeeld voor het eerst een rode loper moeten doen met Martijn. Hij werd uitgenodigd voor de MTV Awards. Ik had geen idee hoe dat werkte. Dus toen ben ik gewoon op YouTube gaan kijken. Hoe werkt zoiets, hoe doen andere sterren dat. Oké, dus dan en dan moet je stilstaan, want daar staan fotografen en dan loop je twee meter door en dan sta je weer stil voor de fotografen en dan doe je dáár de interviews. Ik heb dat uitvoerig bestudeerd en vervolgens helemaal doorgenomen met Martijn.’

En dan ineens is zo iemand een grote, internationale act. Hoe begeleid je dat vanuit Nederland?
‘Er zit om elke artiest een groter team. Het management, de mensen die de zakelijke beslissingen nemen, die toeren vaak mee. Er is de tourmanager die alles on the road regelt, de security guard. Ik ben er alleen bij als het belangrijke promodagen zijn. Als ik er niet bij ben en er moet een interview worden gedaan, dan stem ik dat af met de tourmanager. Of ik bel met de artiest. Je hebt zo dadelijk een interview, let op: dit zijn de onderwerpen, dit is het medium, het duurt zo lang. Sommige artiesten hebben niemand bij zich. Die moeten als ze ergens aankomen een journalist bellen en zeggen: “Hé hallo, ik ben nu hier, waar ben jij?” En als het interview gedaan is vragen we het stuk op om te kijken of er geen rare dingen in staan en sturen we de presskit.’

Voor het volledige interview met José Woldring, uit november 2015, klik .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie