Mobiel bereiksonderzoek DDMM: Mediamerken stijgen 66%

Mediamerken vergroten hun maandbereik aanzienlijk via de smartphone en de tablet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het zojuist gepresenteerde onderzoek van DDMM, waarin ook het bereik van mobiele devices wordt gemeten. De top 50 mediamerken stijgt gemiddeld met 66%.

De bereikcijfers van (mobiele-) websites en apps die Vinex PMA en GfK vandaag publiceren, geven aan dat het gemiddelde bereik van een merk uit de top 50 op 15,7% uitkomt, verdeeld over de pc, de smartphone en de tablet. Zonder smartphone en tablet zou dat bereik 9,4% zijn. Dat 
betekent een toename van 66% door de toevoeging van het meten van mobiele devices. 

Het gemiddelde bereik van een merk uit de top 50 is op de smartphone exact hetzelfde als op de tablet, namelijk 4,4%. Per merk kunnen de verschillen wel groot zijn. Zo realiseert NPO op de smartphone een bereik van 6% per maand, maar op de tablet loopt dat op naar 11%. Ook binnen 
de nieuwssites zijn er verschillen. Nu.nl is groter op de smartphone dan op de tablet, bij De Telegraaf is dat andersom. 
 
Het grootste digitale merk binnen de deelnemende DDMM-partners is Google met een gemiddeld maandbereik van 84%, gevolgd door YouTube (62%).Het grootste deel van het digitale bereik wordt nog steeds gerealiseerd via de pc/laptop, maar voor sommige merken geldt dat al meer dan 50% van het bezoek via mobiele devices binnenkomt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Nu.nl, Buienradar, NOS en Voetbal International. 

Het onderzoek 
De metingen van mobiel bereik gebeuren in het panel van DDMM, een continue online bereiksonderzoek dat wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen Vinex, PMA en GfK. Het DDMM-panel bestaat uit 9.250 personen van 6 jaar of ouder. In een select deel van dat panel zijn 1.800 mobiele devices uitgerust met meetsoftware, dat nauwkeurig alle bezoeken aan websites en mobiele apps registreert. Vervolgens worden deze registraties geprojecteerd naar het totale panel, waardoor een koppeling mogelijk is met het bereik van reguliere websites op de PC/laptop. 
 
Door zowel mobiel als websites in één panel te meten, is het mogelijk om het netto bereik te berekenen van websites en apps over devices en platformen heen. Het gebruik van smartphone, tablet en PC/laptop kan nu vanuit één panel inzichtelijk worden gemaakt. Dit is nieuw voor de 
Nederlandse markt en Nederland is één van de eerste landen waar dit op deze manier kan. 


 
  
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie