Nederlanders kiezen vaker voor museum als dagattractie

Maar Efteling blijft het favoriete attractiepark.

Van de dertien musea die nu vooral in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie, zijn het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter.

Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, onder 1.600 Nederlanders.

De top-10 van dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)

  • 1. (1) Efteling
  • 2. (2) Anne Frank Huis
  • 3. (6) Rijksmuseum Amsterdam
  • 4. (11) Safaripark Beekse Bergen
  • 5. (5) Madurodam
  • 6. (4) Dolfinarium
  • 7. (7) Apenheul
  • 8. (8) Artis
  • 9. (10) Diergaarde Blijdorp
  • 10. (15) Slagharen

Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index):

  • 1. Anne Frank Huis (100)
  • 2. Rijksmuseum Amsterdam (93)
  • 3. Het Spoorwegmuseum (77)
  • 4. Nederlands Openluchtmuseum (71)
  • 5. Naturalis (61)
  • 6. Het Scheepvaartmuseum (61)
  • 7. Archeon (56)
  • 8. Aviodrome Lelystad Airport (53)
  • 9. Zuiderzeemuseum (53)
  • 10. NEMO (53)
  • 11. Beeld en Geluid (45)
  • 12. Museon (35)
  • 13. Nederlands Watermuseum (11)

In de afgelopen zes jaar stegen vooral de reputaties van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum. Respectievelijk met 57, 20 en 11 procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld. ‘Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te
laag.’

Van Gogh Museum ontbreekt in top-50
Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. ‘Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie’, verklaart Hendrik Beerda. ’Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.’

Dure Efteling favoriet
Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn nummer één positie in de dagattractiemarkt. ‘De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores: qua sympathie, afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie