Onderwereld PR

Criminele netwerken en hun spindoctors proberen, vaak met succes, de media op allerlei manieren te manipuleren: door journalisten in te kapselen ('in te pakken'), te mishandelen of te bedreigen, of door te proberen hinderlijke media kapot te procederen. Ook worden, met behulp van diezelfde media, soms uitgebreide smeercampagnes gelanceerd met als oogmerk 'tegenstanders' binnen het criminele milieu, bij het opsporingsapparaat, of in de journalistiek te verlammen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat concludeert Parool-verslaggever Bart Middelburg aan de hand van concrete gevallen in zijn vandaag bij uitgeverij L. J. Veen verschenen boek ‘Onderwereld-PR - Hoe de misdaad de media manipuleert.’ Zijn conclusies staan haaks op die van de parlementaire-enquêtecommissie-Van Traa in 1996. De commissie deed summier onderzoek naar banden tussen de zware criminaliteit en de media, maar de journalistiek zelf begon destijds al in een vroeg stadium moord en brand te roepen; Van Traa c.s. concludeerden vervolgens dat van mediamanipulatie niets zou zijn gebleken.

Vóór circa 1980, toen de drugshandel nog in de kinderschoenen stond, was er, gezien de bescheiden winsten in de onderwereld, voor criminelen nog geen noodzaak serieus iets aan PR te doen. ‘Met name de drugsgroothandel,’ aldus Middelburg in het boek, ‘heeft daarin verandering gebracht. In de jaren tachtig en negentig ontstond bovendien een katalyserende wisselwerking waarbij het nieuwe fenomeen georganiseerde misdaad door de media werd ontdekt, maar waarbij ook het omgekeerde gebeurde: de zware criminaliteit ontdekte de media.’Bij veel gevallen van inkapseling, en ook bij de lancering van smeercampagnes, fungeren de betrokken journalisten in feite als faccie pulite: als de 'schone gezichten' die criminelen graag om zich heen verzamelen. Bij die journalisten is soms sprake van verregaande naiviteit, maar soms ook van 'welwillende collaboratie'. In extreme gevallen is de betrokken journalist zelfs 'zo rot als een mispel', aldus het boek. In het schemergebied waarin onderwereld-PR wordt bedreven, opereert volgens het boek onder anderen de freelance-journalist Bas van Hout. Van Hout treedt op als makelaar, waarbij hij topcriminelen 'levert' aan media. Zoals degewezen hasjhandelaar Steve Brown, 'Joego-baas' Jotsa Jocic, en de geliquideerde Sam Klepper. De media dienen zich daarbij, in de visie van Van Hout, aan het 'beloofde eindresultaat' te houden. Van Hout is ook bijdiverse smeercampagnes betrokken geweest. In dergelijke gevallen, concludeert Middelburg, is van een 'scheidslijn tussen onderwereld en journalistiek' nauwelijks nog sprake.

Bron: Het Parool

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie