Online consumentenbestedingen in 2003 met 32 procent gestegen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in 2003 gestegen naar een totale omzet van € 1,24 miljard, een stijging van 32 procent ten opzichte van een jaar geleden. In de 2e helft van 2003 is totaal € 662 miljoen online omgezet, bijna € 100 miljoen meer dan in de 1e helft 2003. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2e helft 2003, het onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de meer dan 100 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek.
De markt voor online verkopen groeit nog steeds substantieel sterker in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet in dezelfde periode was zelfs negatief en bedroeg volgends het CBS in 2003 -3 procent. Het aandeel van de totale online verkopen in 2003 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet stijgt van 1,2 procent naar 1,67 procent.
De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal online kopers dat in 2003 iets online heeft gekocht en anderzijds een forse stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal online shoppers blijft groeien en is in 2003 met 15 procent gestegen naar 3,4 miljoen online kopers. Opvallend is de sterke groei van nieuwkomers (consumenten die voor het eerst online iets gekocht hebben); in de tweede helft van 2003 zijn er 600.000 nieuwe online kopers bijgekomen, in de eerste helft van 2003 waren dit er 295.000. Gemiddeld heeft de online shopper in 2003 € 364 online uitgegeven, in 2002 was dit nog gemiddeld € 318 euro; een stijging van 14 procent. De hogere uitgaven per consument worden met name veroorzaakt door gemiddeld hogere bestedingen in grote marktsegmenten zoals reizen en hardware. Ook wordt er vaker online iets besteld, de bestelfrequentie is gestegen van 2,98 naar 3,35, een stijging van 12 procent.
De omvang van het reissegment is veruit het grootste marktsegment, in 2003 bedraagt de online omzet € 520 miljoen; een stijging van 42 procent ten opzichte van een jaar geleden. Andere sterk stijgende marktsegmenten zijn consumenten elektronica, DVD en kleding.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie