Publieksbladen: stijgende advertentieomzet, dalende lezersmarkt

De lezers laten het steeds meer afweten, maar de adverteerders hebben de publiekstijdschriften enigszins herontdekt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de Top 100 Publiekstijdschriften van . Jaar op jaar stijgende prijzen voor abonnementen en losse bladen in het schap konden niet voorkomen dat de omzet op de lezersmarkt dit jaar 0,3% terugviel. Het is aan de terugkerende adverteerder te danken dat de Top 100 publiekstijdschriften 2011 toch positief afsluit, met 1,2% groei.

De gevreesde leegloop van de omzet in de publieksbladensector is tot nu toe uitgebleven. De grootste 100 titels in de branche wisten in 2011 hun gezamenlijke omzet zelfs met 12 miljoen uit te breiden tot 994 miljoen euro.

Top 5 onaantastbaar

Al twee jaar achtereen is de Top 5 stabiel: Libelle, Veronica Magazine, Margriet, Elsevier en Donald Duck staan bovenaan. Wel zijn er grote verschillen in de onderlinge commerciële resultaten. De twee vrouwenweekbladen scoorden goed in de losse verkoop (Libelle +2%, Margriet zelfs +8%), terwijl Libelle 2% aan abonnee-inkomsten kwijtraakte, maar Margriet die post stabiliseerde. Op de advertentiemarkt deden zowel Libelle (+4%) als Margriet (+1%) het goed.

Veronica Magazine verkocht zelfs 10% meer advertenties, maar deed het dramatisch op de lezersmarkt: 11% minder abonneegelden en zelfs 20% minder kioskverkoop. Nummer 4 Elsevier stabiliseerde de advertentie-inkomsten, raakte 6% losse verkoop kwijt, maar kreeg wel 3% meer abonnees. Donald Duck had plus 20% in de losse verkoop. Er werden ook 2% meer advertenties verkocht, maar de titel verloor 2% van haar abonnees.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie