R-ampzalige R-eclame

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is de grootste onafhankelijke energieleverancier in de Nederlandse markt. Transparantie, voordeel en service zijn de steekwoorden van onze bedrijfsvisie.”
Hiermee profileert de Nederlandse Energie Maatschappij zich op de markt.

Het bedrijf is tamelijk jong en wil graag de Nederlandse energiemarkt, die gedomineerd wordt door een aantal grote partijen, openbreken . Ambitieus en vooruitstrevend wel. Eigenlijk hebben we in Nederland meer kleine spelers nodig om dit soort markten open te breken. Mono- en oligopolistische posities van veel bedrijven zijn nadelig voor de consument. Denk aan bedrijven als , en de . Als kleine speler zou je heel voorzichtig met de consument moeten omspringen. De marketingmix, de 4 P’s (product, prijs, plaats en promotie) is niet genoeg. De 3 R’s (Relatie, Reputatie en Ruil) zijn minstens zo belangrijk. Vooral jonge bedrijven zouden een norm/ regelhandhavingsplan vast moeten stellen hoe met de klant om te gaan en hoe deze te behouden. De huidige klant eist betrouwbaarheid en is op de hoogte.

De reputatie van de Nederlandse Energie Maatschappij is al aardig geschaad. Recentelijk kwam het bedrijf in het programma “Radar”, na een klachtenstroom van klanten die zich bedrogen voelen. Een veel gehoorde klacht is de agressieve benadering van het bedrijf om de klant binnen te halen. Daarnaast worden er allerlei loze beloftes gedaan, zo ook een kostenloze overname bij de huidige energieleverancier. De TV campagnes stralen ook al geen oprechtheid uit. Een ongeloofwaardige reclame van Natasja Froger die de “arme” consument adviseert om over te stappen of een reclame van Maurice de Hond die met zijn onderzoek het bedrijf wil promoten. Hij heeft een onderzoek gedaan en zegt dat “94% van de Nederlandse huishoudens teveel betaalt”. Ja, en? Dat zegt toch helemaal niets, wat is de link met De Nederlandse Energie Maatschappij. Is dat een reden om over te stappen? Overigens heeft Natasja Froger zich na een uitzending op RTL Boulevard terug getrokken. Heel verstandig!

Door de agressieve manier van communicatie, acquisitie en verkeerde behandeling van klachten heeft het bedrijf een enorme imagoprobleem. De R van Reputatie is geschaad, de R van Relatie is amper overeind gebleven en willen ze de R van Ruil (continuïteit) nog een beetje in tact houden, dan zouden ze in actie moeten komen. Een goede crisis PR- en een regelhandhavingsplan is geen overbodige luxe!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie