SEPA en de impact op Marketing

SEPA? Wat is dat ook alweer? Is dat niet een Europees dingetje en heeft dat niet te maken met IBAN en BIC? En wat heeft dat te maken met marketing? De meeste mensen hebben wel eens van SEPA gehoord, maar de feitelijke impact is nog niet erg bekend. En dat terwijl SEPA vanaf 1 februari 2014 al een feit is. Het is dus de hoogste tijd om wakker te worden en in actie te komen!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is SEPA?
SEPA betekent Single Euro Payments Area en is een initiatief van de Europese banken verenigd in de ECP, . Het doel is om een Europese betalingsinfrastructuur te creëren die eenduidig en efficiënt is. Voor de Europese politiek is SEPA hèt ideaal: één uniforme Europese betaalmarkt. De betaalproducten die met SEPA te maken gaan krijgen zijn voornamelijk de incasso’s (direct debits), overboekingen (credit transfers) en kaart betalingen middels een credit of debit card. Deze nieuwe SEPA producten vervangen vanaf 1 februari 2014 de huidige producten.

Al in 2014 of pas in 2014?
Februari 2014 lijkt ver weg, maar dat is het niet. SEPA heeft namelijk een grote impact. Ten eerste worden de huidige bankrekening nummers vervangen door langere SEPA nummers. In Nederland wordt dit 18 posities (cijfers en letters) waarin de IBAN, BIC en nog een aantal herkenningscodes verwerkt zitten. Een voorbeeld van zo’n nieuw rekeningnummer is NL91ABNA0417164300. SEPA is echter veel meer dan alleen een aanpassing van het rekeningnummer, zeker wanneer een organisatie te maken heeft met incasso’s en machtigingen. De impact van SEPA is merkbaar aan zowel de voor- als de achterkant van de bedrijfsprocessen. Aan de achterkant moeten systemen en processen moeten worden aangepast om betalingen volgens SEPA normen te kunnen verwerken. De impact aan de voorkant mag niet vergeten worden. Niet alleen moeten klanten bijtijds geïnformeerd worden, ook moeten huidige werkprocessen van het integrated marketing beleid volledig afgestemd worden op de nieuwe wet- en regelgeving. Partijen in de markt geven aan dat de veranderingen voor SEPA qua impact 4 tot 6 keer groter zijn dan de invoering van de Euro. En over de invoering van de Euro was toch veel meer ophef. Is hier sprake van onderschatting? Ik denk het wel.

SEPA en marketing
Een goede marketing campagne vereist een geïntegreerde aanpak over meerdere kanalen. Daarnaast zijn koppelingen met de back office steeds belangrijker, zoals een koppeling tussen het betaal- en communicatieproces.. De SEPA wetgeving stelt onder andere dat een debiteur minimaal 14 dagen voor een incasso geïnformeerd moet worden, tenzij anders overeengekomen. Dit geeft een ongelooflijke impact op de communicatiestroom tussen crediteur en debiteur. Tevens moet een machtiging voor een incasso schriftelijk bevestigd worden en worden er eisen gesteld aan het verkrijgen en opslaan van de handtekening van een dergelijke machtiging. Dit betekent dat de telefonische machtiging niet meer is toegestaan. Hiervoor zullen op korte termijn alternatieven moeten worden bedacht. Ook marketing databases gevuld met rekeningnummers moeten worden aangepast. Het aanpassen van de acceptgiro op de nieuwe SEPA regelgeving is weliswaar uitgesteld tot 2019, maar dat neemt niet weg dat het gebruik van een acceptgiro in een mailing aan veranderingen onderhevig is. En heel belangrijk: uw klanten moeten worden geïnformeerd over deze veranderingen.

Wat nu?
SEPA komt en SEPA komt snel. SEPA gaat invloed hebben op de marketing processen, dat is een feit. Iedere organisatie zal op zeer korte termijn moeten analyseren welke invloed SEPA precies heeft op deze processen en welke aanpassingen hiervoor vereist zijn. Een migratieplan kan goede houvast bieden: maak een analyse, beschrijf de oplossingen, voer de aanpassingen door en start bijtijds met (keten)testen. Een website met een stappenplan hiervoor is de . En vergeet niet uw klanten te informeren. En dat is nog veel werk. Aan de slag!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie