Sky lanceert MyRadio - Vijf vragen aan Philip Alberdingk Thijm

Sky Radio Group lanceert interactief radiostation MyRadio. ‘Radio die naar jou luistert.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na de zomer gaat de publieksversie van MyRadio live. Vanaf volgende week wordt de betaversie van het online station gelanceerd, MyRadio zoekt naar 50 duizend gebruikers die het station gedurende de zomer uitproberen. MyRadio is ‘persoonlijke radio’, die via mobiel, tablet en computer onbeperkt gratis beluisterd kan worden. Luisteraars kunnen kiezen uit twintig kanalen (dat worden er later meer) zoals Classic Dance, House of Nederlands. Maar zij kunnen ook eigen radiostations bouwen door kanalen met elkaar te combineren in een zelfgekozen verhouding (20 pct Opera, 50 pct Jazz en 30 pct Urban bijvoorbeeld).

Like
De zender kan verder worden gepersonaliseerd door nummers te liken of disliken. Bovendien kunnen nummers worden overgeslagen. Al deze acties gebruikt MyRadio om tot een op het individu afgestemde playlist te komen. De zo ontstane persoonlijke zender kan worden gedeeld via verschillende social media. Losse nummers in een playlist kunnen ook worden gedeeld met social media vrienden.

Lean back
Volgens MyRadio is het interactieve radiostation complementair aan streaming muziekdiensten zoals Spotify omdat radio veel meer een ‘lean back medium’ is. Bij Spotify gaan muziekliefhebbers actief op zoek naar wat ze willen horen.

Rigide
MyRadio is een deejay-loze zender. Nummers worden niet aan- of afgekondigd. Wel brengt de zender nieuws, weer en verkeersinformatie. Ook die elementen zijn niet rigide. Iemand die geen verkeersinformatie wenst, kan dat aangeven. Andersom zou MyRadio in de toekomst de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld wél nieuws over wielrennen te brengen en níet over het EK Voetbal.

Reclame
MyRadio biedt de mogelijkheid aan om commercials in audio, foto, video en tekst aan te bieden. Bovendien zijn advertenties interactief. Dat wil niet zeggen dat luisteraars een commercial kunnen overslaan. Maar ze kunnen wel laten weten of ze een commercial leuk of niet leuk vinden. Dat biedt de mogelijkheid om advertising te testen of een campagne te optimaliseren.

Vijf vragen aan Philip Alberdingk Thijm, ceo van Sky Radio Group

Is dit initiatief de reden waarom Ab Trik (voorganger van Alberdingk Thijm red.), vertrok vanwege een verschil van inzicht in het te voeren beleid?
‘Nee, het initiatief is gestart in 2011, voor mijn komst. Er lag al een goed stuk werk. Ik geloof er erg in, dus ik heb er een versnelling in aangebracht.’

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
‘Het is advertentie based. We zijn er nog niet helemaal uit hoeveel reclame we zullen uitzenden, maar we denken in de richting van drie minuten per uur. We beginnen aan een zoektocht – crafting the strategy zeg maar – we kunnen zoveel reclame uitzenden als we zelf willen, maar als je luisteraars irriteert, zijn ze weg. Wat ook nog open ligt, is of we ooit met een betaalde, reclamevrije variant komen.’

Wat voor bereik verwacht MyRadio neer te kunnen zetten?
‘In de USA is internet radiostation Pandora nummer één in de doelgroep 18-34 in Chicago. Het is vooral de vraag op wat voor termijn we bereik kunnen opbouwen. Wat belangrijk is, is dat MyRadio wordt opgebouwd vanuit de competentie van radio maken. Alleen een goede music director weet hoe je een goede playlist opbouwt, dat is een vak. We gaan nu een pool verzamelen van 50 duizend gebruikers en de zomer benutten om te leren. Op die basis bouwen na de zomer verder. Dan gaan we de breedte in met een grote campagne (ontwikkeld door Brand New Telly, red.). Daarvoor zullen we niet alleen TMG media inzetten, maar ook samenwerken met media buiten onze groep.’

Als het goed gaat is het massa en niche tegelijk, hoe wordt de advertentieacquisitie aangepakt?
‘Door in gesprek te gaan met mediabureau en adverteerder. We willen weten wat hun behoefte is. MyRadio is inzetbaar voor brede producten als massamedium, maar je kan ook gebruik maken van het niche karakter van muzieksmaken en het interactieve karakter voor de commercials. We gaan één accountman werven en verder neemt de hele salesforce van Sky het verhaal ook mee.’

Hoe lang duurt het voordat de concurrentie met een me-too komt?
‘Alles is kopieerbaar, dat gaat hier ook gebeuren en voor dat gegeven moet je ook niet weglopen. Als je je voorsprong wil behouden, dan moet je vooral kritisch blijven en dingen aanpassen als dat nodig is.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie