Supers gaan over op huismerken

Supermarkten ruilen hun merken steeds vaker in voor 'private labels' (huismerken). Sinds 2002 is het aanbod van huismerken met ongeveer 8 procent toegenomen. Het aanbod van de bekende merken is juist met 3 procent gedaald.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De prijzenslag in de supermarktwereld heeft dit proces verder versterkt, meldt Information Resources. Het bureau houdt de scanningsgegevens van het gros van de Nederlandse supermarkten bij. Met huismerken kunnen supermarkten zich onderscheiden van de concurrentie. Bovendien onttrekken ze zich daarmee aan de prijzenslag, omdat een prijsvergelijking maken veel moeilijker is.

Volgens onderzoeker Ronald Laureijsen van Information Resources heeft het huismerk vooral de afgelopen zes maanden een flinke spurt gemaakt. ‘Gezien de ontwikkelingen in de markt denk ik dat het nog niet is afgelopen. Vooral Edah heeft bijgedragen aan de groei. Albert Heijn is van oudsher een bedrijf dat veel huismerken voert.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie