Uitgesteld kijken steeds populairder

De groei zit vooral in uitgesteld kijken via de televisie. Jongeren kijken wel steeds meer online.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Innovaties in de meting van het online kijkgedrag van de Nederlandse bevolking, maakt het mogelijk om ook te rapporteren over online kijkduur naar televisiecontent in doelgroepen. SKO meldt dat uitgesteld kijken inmiddels vijf keer zoveel via het televisietoestel wordt gedaan dan via het web. Het maandbereik van online uitgesteld kijken was afgelopen februari 30 procent (20-49). Via het televisietoestel was het bereik 44,7 procent. In 2009 was dit nog respectievelijk 20,7 procent en 25,7 procent. Het verschil in kijkduur is nog scherper. Online is dat gemiddeld een minuut per dag, via de tv is dat vijf keer zoveel.

Onder jongeren is het aandeel online uitgesteld kijken juist groter dan via de tv. In de doelgroep 13-19 kijkt 34,7 procent gemiddeld minimaal één keer per maand een uitgesteld programma op televisie. Online is dat iets meer: 39,7 procent.

Goede Tijden Slechte Tijden is het online het best bekeken programma: 1,4 procent (februari 2012). Toch keek maar 0,3 procent van de bevolking uitgesteld naar GTST op de tv. Bij Wie Is De Mol (tweede plek) ligt dat ongeveer gelijk (1,1 procent en 1,3 procent). Bij de nummer drie, Voice Kids is het juist omgedraaid. Daar keek 0,7 procent online en 1,6 procent via het televisietoestel.

Samenwerking
SKO maakte dinsdag bekend dat het een samenwerking is aangegaan met Ziggo en UPC om een nieuwe vorm van kijkgedrag meetbaar te maken; het kijken via live streams op andere devices dan een televisietoestel. KPN heeft de intentie uitgesproken te onderzoeken of het technisch mogelijk is om hieraan mee te werken. De samenwerking krijgt vorm in een project: Project Live Streams Meting (LSM).

Sinds enige tijd bieden KPN en ZIGGO klanten de mogelijkheid om in huis live TV te streamen naar PC, smartphone of tablet. (UPC zal deze dienst in een later stadium introduceren.) In de huidige TV-meting van SKO is dit kijkgedrag nog niet geïntegreerd. SKO vindt het meten van het betreffende kijkgedrag wel wenselijk, omdat het kijken naar lineaire uitzendingen betreft. Er komt dus een aantal ‘TV-schermen’ in de huishoudens bij dat niet gemeten wordt in de huidige constellatie.

De providers Ziggo, KPN en UPC zullen alleen informatie geven op totaalniveau - het aantal klanten dat naar een programma live online heeft gekeken en niet doorgeven welke huishoudens dit zijn geweest, hetgeen nu ook gebeurt voor kijkgedrag via de televisie. SKO zegt niet zeker te weten of deze meetmethode ook de methode van de toekomst zal worden om het kijkgedrag van live streams op Tablets, Smatphones en computers goed te meten in relatie tot de kijkcijfers. ‘Dat zal het onderzoeksresultaat van dit project nog moeten uitwijzen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie