Vijftien Nederlandse commercials halen Shortlist Cannes

Geen Amstel, geen Heineken, geen Parade van Delta Lloyd (vorig jaar al ingestuurd) en geen Brandweercampagne van Imagine. Slechts een paar van de bekroonde commercials tijdens de Lampenuitreiking veroverden een plek op de Film Shortlist in Cannes. Gouden Loeki-winnaar Rio, en Lotto’s Echte Vrienden. Maar ook Consument en Veiligheid en de verlovingscommercial van Centraal Beheer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In totaal waren er vijftien nominaties voor Nederlands werk op de Shortlist. Best scorende bureau was het Bureau van het Jaar 2001 Result DDB met vier genomineerde inzendingen: de al genoemde twee voor Centraal Beheer alsmede Lotto, maar ook ‘Fiets’ van McDonald’s.

Wieden + Kennedy komt drie keer voor op de Shortlist met werk voor Nike, respectievelijk Secret Tournament, Freestyle Football en Freestyle Streetwear. S-W-H is verder het enige andere bureau met meer dan een nominatie: hun beide Postbankcommercials voor de Meerwaarde Hypotheek mogen door naar de eindronde. Lowe, PMSvW/Y&R, TBWACC, PPGH JWT, D’Arcy en FHV/BBDO komen allemaal een keer voor in de lijst. Het huwelijk van Andy en Cif van Lowe werd genomineerd, net als ‘Zwembad’ voor Hi/I-mode van PMS en ‘Brandpreventie’ die TBWACampaign Company maakte voor de stichting Consument en Veiligheid.

Verrassende plekken op de Shortlist zijn er dan ook voor de nog nergens bekroonde ‘Snowboard’-commercial van DSM en PPGH’s ‘Energiebesparing’ voor het ministerie van VROM. De commercial van D’Arcy tenslotte ‒ die bij de Gouden Kroon in de prijzen viel voor de Stichting Nationaal Geschenk Argentinië ‒ dingt ook nog mee naar een zaterdagavond uit te reiken Leeuw.

In totaal werd er dit jaar voor de categorie Film overigens 165 keer ingestuurd door Nederlandse bureaus. Vorig jaar werden zes Leeuwen gewonnen na 179 inzendingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie