VNU wil uitgeefdochter ING kopen

Tijdschriftenuitgever VNU Business Publications wil De Zaak, de Haarlemse uitgeefdochter van ING Nederland, overnemen. De twee bedrijven zijn al maanden in onderhandeling. In het gevecht tegen de ingezakte advertentiemarkt wil VNU daarnaast flink investeren in het blad Intermediair.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Dan praat je over een bedrag van boven de zes nullen’, zegt directeur E. Hoekstra van VNUBusiness Publications in het vakblad MarketingTribune, een uitgave van uitgeefconcurrent ReedBusiness Information. Vorig jaar stopte VNU Business Publications nog met de tijdschriftenIntermediair Starters en Internet Idee, omdat de advertentievolumes ver achterbleven. De titelshadden een oplage van respectievelijk 75.000 en ruim 50.000 exemplaren.

Volgens Hoekstra beleeft VNU Business Publications ‘zware tijden’ door de sterk dalendeadvertentiemarkten. Hoeveel omzet het bedrijf is kwijtgeraakt, wil Hoekstra niet onthullen.‘Duidelijk is dat we vorig jaar een knauw hebben gekregen. Maar zelfs in het diepste dal zullen wij een goed winstgevend bedrijf blijven. Alleen minder dan we gewend waren.’

De activiteiten van De Zaak concentreren zich op het midden- en kleinbedrijf. Hoekstra wil deuitgever inlijven als aanvulling op het blad Managementteam, dat zich richt op de middelgrote engrote bedrijven.

Hoekstra vindt dat VNU Business Publications ‘iets te veel afhankelijk is van advertenties’.Zeventig procent van de omzet komt daar vandaan. Doel is dat om te buigen naar zestig en op langetermijn zelfs naar 50 procent. Dat betekent dat het bedrijf meer geld moet binnenhalen uit op delezer gerichte activiteiten.

De directeur verwacht dat de markt in 2004 stabiliseert en weer langzaam aantrekt. ‘Tot die tijdkomen er geen titels meer in de gevarenzone.’ Hoekstra beschouwt Intermediair als ,,ons sterkstemerk’. Het blad heeft een oplage van 220.000 en maandelijks trekt de gelijknamige website750.000 bezoekers. Intermediair krijgt straks een heel nieuw uiterlijk. Het krantenpapier optabloidformaat wordt ingeruild voor een ander formaat en een tijdschriftenomslag. Via het blad, dewebsite en allerlei nieuwe diensten moet het merk Intermediair zoveel mogelijk klanten winnen inde totale doelgroep van 1,1 miljoen hoogopgeleiden.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie