Wal-Mart wil de grootste blijven

Zelfs supermarktgigant Wal-Mart blijkt niet helemaal ongevoelig voor de economische recessie. Daarom voert het bedrijf op alle fronten en met alle middelen strijd, met als inzet: ’s werelds grootste blijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met het door het zakenblad Fortune uitgereikte predikaat ‘meest bewonderde bedrijf ter wereld’ sleepte Wal-Mart onlangs de zoveelste onderscheiding in de wacht. Reden voor grote tevredenheid, zou je denken.

Maar nee, de Amerikaanse reus maakt zich zorgen: de klanten besteden minder en de concurrentiedruk wordt groter. Tijd voor actie. Nog dit jaar komen er in de Verenigde Staten ruim 200 Wal-Mart megastores bij, 50 discountzaken, 40 Sam’s Clubs (winkels waarvan je lid kunt worden), en verder werd een flink aantal buurtsupers opgekocht. En dat is alleen nog maar de fysieke uitbreiding. Daarnaast wordt het ‘Every-Day-Low-Price’-image weer eens extra opgepoetst en kan er, in het kader van de nieuwe multichannelstrategie, binnenkort via internet worden gewinkeld bij Walmart.com.

Maar ook op het gebied van inkoop en logistiek wordt het offensief ingezet. De nog jonge afdeling ‘global procurement’ heeft als opdracht gekregen om Wal-Mart om te smeden tot de beste inkooporganisatie ter wereld. De eerste successen van de centralisering doen zich al gelden, want in het afgelopen half jaar ging de bruto-opbrengst met negen procent omhoog.
Doet Wal-Mart ook nog iets aan marketing? Jazeker, maar met mate. Voor klassieke reclame-uitingen is precies 0,28 procent van de totale omzet gereserveerd.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie