Zes filmLeeuwen Cannes voor Nederland

Nederland behaalde zaterdag in Cannes zes filmLeeuwen, waarvan er drie naar Wieden + Kennedy Amsterdam gingen. De andere drie leeuwen waren brons, die voor Wieden + Kennedy waren goud (‘stickman’) en zilver voor werk voor Nike (‘puddles’) en zilver voor werk voor Coca-Cola (‘supersub’).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na de grote hoeveelheid shortlistposities kwamen Nederlandse bureaus niet verder dan brons. Lowe scoorde voor Calvé met Dick Advocaat, Result DDB voor Lotto met ‘vrouwen’ ‒en dus niet ook met Centraal Beheer/’Paard’ wat alom werd verwacht in Cannes- en TBWANeboko Campaign voor Unox met ‘verjaardag.’

Er was wel goud voor een Nederlander, maar de inzending was van Euro RSCG in Milaan. De Peugeot-commercial (‘beeldhouwer/olifant’), geregisseerd door Matthijs van Heijningen van Bonkers, won niet alleen een gouden Leeuw, maar kreeg ook de Journalists’ Award in Cannes.
De Grand Prix op het 50ste internationale reclamefestival ging verrassend naar een filmpje voor Ikea over een lamp uit de selectie van het woonwarenhuis die op straat wordt gezet, want vervangen door een nieuwe. De maker was een Amerikaans bureau, Crispin Porter +Bogusky in Miami.

Tenslotte sleepte het Britse Partizan de Palme d’Or, de prijs voor het meest succesvolle filmproductiebureau in de wacht en werd TBWAParis Bureau van het Jaar, na de meeste Leeuwen te hebben verzameld in alle onderdelen van het festival (print, film, actiemarketing, interactief en media).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie