Campagne voor 1,5 miljoen laaggeletterden

‘Leer lezen en schrijven’ is de naam van een nieuwe landelijke campagne, die mensen die niet (goed) kunnen lezen en schrijven, moet motiveren om een cursus lezen en schrijven te gaan volgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen maandag vond de aftrap plaats van de landelijke campagne, die is ontwikkeld door McCann-Erickson in opdracht van Stichting Lezen & Schrijven. De campagne wordt gevoerd via TV, radio, internet, posters, trams en vrachtwagens en in dagbladen en tijdschriften. De campagne is zo opgezet dat naast de landelijke uitingen ook zoveel mogelijk scholen, gemeenten en bedrijven kunnen aanhaken. Zo ging maandag tevens de Rotterdamse versie van de campagne van start, die onder andere te zien zal zijn op Roteb wagens en in de koopgoot.De campagne wordt meerdere jaren ingezet. De campagne is vanaf deze week ook te zien in Amsterdam, Haarlem, Schiedam, bij de Belastingdienst, op Schiphol en bij bedrijven als BP, Rabobank en van Gansewinkel.

Nederland telt 1,5 miljoen laaggeletterde mensen, die zoveel moeite hebben met lezen en schrijven dat zij niet volwaardig kunnen functioneren in de samenleving. Eén miljoen van deze laaggeletterden komt uit Nederland, een half miljoen is van buitenlandse afkomst. De bekendheid over dit probleem is nog laag. Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van CINOP, blijkt dat nog geen 10 procent van de bevolking spontaan aangeeft van dit probleem op de hoogte te zijn.

De campagne wil daarin verandering brengen. Maandag ging tevens de Week van de Alfabetisering van start. De aanpak van laaggeletterdheid staat vanaf vandaag een week lang centraal met als doel een grotere bekendheid te verwerven. Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven: “In de eerste plaats wil de stichting met de campagne bereiken dat veel meer mensen een cursus lezen en schrijven gaan volgen. Nu ligt dit aantal nog rond de 5.000 cursisten per jaar. Ook hoopt de stichting met de campagne te bereiken dat het onderwerp meer bekend zal worden, zodat het uit de taboesfeer komt.”?

De campagne moet bijdragen aan het bereiken van de doelstelling van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In het vorig jaar gelanceerde plan ‘Van A tot Z betrokken’ spreken de bewindspersonen van OCW de ambitie uit om het aantal cursisten uit te breiden naar 12.000 per jaar. Centraal in deze campagne staan de persoonlijke en aangrijpende verhalen van voormalig laaggeletterden die optreden als Alfabetiseringsambassadeurs. In totaal treden ruim 30 Alfabetiseringsambassadeurs op. Zij dragen witte T-shirts met zwarte letters en beelden hiermee de kernboodschappen van de campagne uit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie