Cd verliest van dvd

Op initiatief van Warner Home Video (Benelux) is vorige week de eerste editie van de ’10 Dolle DVD Dagen’ begonnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De actie is uitsluitend gericht op platenzaken en warenhuizen, aangezien deze winkelcategorieën circa 60 procent van Dvd-omzet voor hun rekening nemen. Tevens zijn zij de enige die beschikken over een ‘breedteaanbod’, aldus Warner. Ter profilering van de ’10 Dolle DVD Dagen’ ontvangt de consument tot en met 15 november bij iedere besteding van € 25,- een gratis Dvd-cadeau. Hierop staat een bijna 4 uur durend programma met volledige afleveringen van bekende TV-series als Coupling, Sopranos, Six Feet Under en Yes Minister, maar ook twee afleveringen van Looney Tunes, bekende muziekclips van onder meer Friends, fragmenten van beroemde Charlie Chaplin films en een aantal trailers van nieuwe Warner Home Video titels.

De ’10 Dolle DVD Dagen’ starten in het jaar dat dvd zijn positie in de beeld- en geluidsdragermarkt definitief gevestigd heeft. Dit blijkt onder meer uit de volgende cijfers:
- De dvd-omzet in Nederland passeert dit jaar de cd-omzet. De prognose voor 2003 is € 85 miljoen muziek-dvd en € 460 miljoen film/tv-dvd. Dat een totaal oplevert van € 545 miljoen, terwijl de cd-omzet wordt geprognotiseerd op € 340 miljoen.
- Het aantal dvd-spelers in de markt stijgt dit jaar naar 2 miljoen, dit is een verdubbeling ten opzichte van 2002. Hierbij zijn pc’s met een dvd-rom optie en gameconsoles niet mee gerekend.

De gemiddelde prijs van de dvd daalt significant sinds de introductie in Nederland: van € 29,- in 1999 naar € 19,80 in het eerste half jaar van 2003. Dit betekent een daling van 32 procent in vier jaar. Ter vergelijking: de gemiddelde prijs van een cd daalde in ±15 jaar (1998-2003) met 28 procent van € 15,27 tot € 11,01. De prijsdaling van dvd moet ook worden gezien in het licht van de aanpak van de video-industrie ten aanzien van piraterij: de prijspolitiek zal erop gericht zijn om (betaalde) downloads, bioscoopbezoek, verhuur en verkoop in ‘een logische balans te brengen’, aldus Warner.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie