Consumenten zijn supermarktfolders zat

De consument is het beu. Hij krijgt karrenvrachten folders in de brievenbus, maar leest ze niet allemaal door en gebruikt ze vrijwel nooit bij het maken van het boodschappenlijstje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is althans conclusie van een kwalitatief onderzoek van de Universiteit Maastricht onder dertig supermarktbezoekers naar de effectiviteit van reclamefolders van supermarkten in Nederland. De keuze van supermarkt blijkt niet afhankelijk te zijn van de folders die op de deurmat ploffen. De jongere, rationele consument let wel op reclame, maar wordt niet beïnvloed. De oudere gemaksconsument neemt folders wel uitgebreid door, maar gebruikt ze nauwelijks voor de keuze van de supermarkt. Ook aangepaste folders bieden daarbij geen soelaas.

Volgens onderzoeker Linda Harleman wekken de huis-aan-huisfolders niets dan irritatie op, zodat ze ook voor doeleinden als imagoverbetering en naamsbekendheid weinig zin hebben. Ze vermoedt dat het beter is om aanbiedingen en productinformatie meer gericht op doelgroepen te verspreiden. Mogelijke alternatieven zijn daarbij billboards, posters, folders in de winkel of een website.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie