Culturele verschillen vervagen

De culturele verschillen tussen Europese kinderen vervagen. Dat komt onder meer omdat ze in toenemende mate dezelfde dingen eten en hetzelfde speelgoed krijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nu de Europese grenzen steeds meer vervagen en de komst van de euro een feit is, wordt het ook belangrijker voor aanbieders de Europese jeugdmarkt als een uniforme markt te beschouwen. Uit een studie onder Europese kinderen in de leeftijd van vijf tot vijftien jaar, uitgevoerd door het bureau Kids & Youth, wordt het vermoeden bevestigd dat deze markt wel eens zeer lucratief kan zijn.

Neem televisie. Er zijn opmerkelijke overeenkomsten, aldus de onderzoekers. Waar ook in Europa, kinderen (vooral jongetjes) zijn gek op cartoons, 59% prefereert cartoons boven anderssoortige tv. Zijn kinderen zo op elkaar gaan lijken? Nee, het is meer een technische kwestie: door de verdere, grenzenloze penetratie van kabel, satelliet en digitale tv krijgen steeds meer kinderen domweg toegang tot dezelfde programma’s. Soaps blijken onder de vrouwelijke teenagers uiterst populair. Van alle ondervraagde meisjes noemt 35% soaps als topfavoriet, bij jongens is dat 19%.

Gevraagd naar de favoriete hobby, winnen de computerspelletjes het met voorsprong van tv, sport en andere vrijetijdsbesteding. Pokémon wordt minder populair, maar leeft nog steeds in de verbeelding van veel kinderen. De ontlezing onder kinderen schrijdt langzaam voort, ondanks dat er, met name in Engeland, wel sprake is van een duidelijk Harry Potter-effect. De vraag is of dat effect beklijft.

Wat betreft favoriete voeding, het populairst blijven pizza en ijs. Hier zien we logischerwijs nog wel sterke nationale verschillen, zo zijn Zuideuropese kindertjes erg gek op pasta. Ook wat betreft gezond eten, zijn er verschillen. Fruit is populair in Polen, Duitsland en Nederland, en totaal niet gewild in Frankrijk en Spanje. De slotvraag aan de kinderen was of ze hielden van promoties, cadeautjes dus. Het weinig verrassende antwoord was dat 85% daar gek op is. En dat marketeers dus weten wat hen te doen staat.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie