Premium

De marketeer staat onder druk, dus: neem gas terug

De maandelijkse column van Julian Stevense in Tijdschrift voor Marketing.

Als marketeers moeten we tegenwoordig steeds meer realiseren in minder tijd. De tijds- en prestatiedruk neemt toe, we denken daarom steeds meer in oplossingen. Logisch, ons brein is tenslotte op deze manier geprogrammeerd. Wanneer we geconfronteerd worden met een probleem, gaat ons brein op zoek naar de oplossing. Dat werkte duizenden jaren geleden uitstekend toen een probleem nog gelijkstond aan gevaar. Tegenwoordig is juist het direct denken in oplossingen het grootste gevaar.

Omdat we geen kostbare tijd willen verliezen - onze agenda zit overvol, net als de mailbox - slaan we stappen over die achteraf juist heel belangrijk blijken te zijn. Zoals het scherp definiëren van het uiteindelijke doel, het probleem dat dit doel in de weg staat en de mogelijke oplossingen. Dit wordt strategie genoemd en strategie kost tijd.

Cheetah

Maar een goede voorbereiding is het halve werk. Neem een voorbeeld aan de cheetah. Een cheetah haalt een snelheid van over de 100 kilometer per uur, maar houdt dit hooguit één minuut vol. Daarom zal een cheetah nooit zomaar beginnen te rennen, zelfs niet onder hoge tijdsdruk. Ze besluipt haar prooi altijd zorgvuldig zodat de uiteindelijke sprint niet langer hoeft te duren dan enkele tientallen seconden. Uitermate effectief en efficiënt timemanagement.

Formule 1

Je moet op het juiste moment juist gas terugnemen om sneller te zijn. Kijk naar de Formule 1. Coureurs zetten snellere rondetijden neer als ze tijdig (en hard) remmen voor de bocht en vooral niet te snel gas geven bij het uitkomen van de bocht. Altijd maar vol gas geven, zoals marketeers bijna dagelijks doen, leidt uiteindelijk tot langzamere rondetijden.  

Briefing

Gelukkig is er een concreet hulpmiddel, eentje dat al decennialang wordt onderschat en vaak niet of niet goed wordt ingezet: de briefing. Een goed strategisch briefingstemplate om essentiële beginvragen te beantwoorden. Vragen over het uiteindelijke doel, het aanwezige probleem en de mogelijke oplossingen om dit doel sneller, beter en blijvender te realiseren. Dit kost aan het begin misschien extra tijd, maar dat haal je ruimschoots weer in tijdens de uitvoering. Gas terug dus.

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie