De nieuwe marketeer: handen uit de mouwen, poten in de modder

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De creativiteitsindex voor Nederland gaat stijgen kan ik je vertellen, en wel specifiek die voor Schiebroek of all places, deelgemeente van Rotterdam. Op dit moment creӫert brandingguru in leegstaande winkelpanden op de Asserweg een vrijplaats; ook wel bekend als. Het is geen gelikte plek tussen de skyline van worldport Rotterdam, maar hij zit in de wijk lekker tussen de ‘gewone’ mensen. Rob wenst iedere wijk zijn eigen creative director toe om de burger weer meester te maken. Hier is geen plaats voor ego's, verborgen agenda’s en bestemmingsplannen maar voor burgerinitiatieven als zang, knutselen, bingo, sport, meditatie en een ruilwinkel. Of hoe kom je van leegstand naar vrijstand.

Creative Capitalism
Oh yeah, het ziet ernaar uit dat Amsterdam qua vrijplaatsen echt zijn beste tijd heeft gehad met panden als de Silo, Vrieshuis Amerika, de ADM en het Entrepotdok. Het zijn plekken waar kennis, creativiteit en innovatie tot bloei komen via allerlei cultural undergrond projecten. De activiteiten op een vrijplaats hebben vaak symbool gestaan voor nieuwe economische groei. De yuppies die er nu wonen hebben flink geprofiteerd van de Nieuwe Economie tijdens de succesvolle jaren negentig. Maar ondertussen heeft de cultural underground Amsterdam de laatste jaren massaal de rug toegekeerd. Zij zit tegenwoordig in Rotterdam, Eindhoven, Antwerpen of Berlijn. Een nieuw elan van ‘creative capitalism’, zoals Bill Gates dat zo mooi zei tijdens het, wordt nu ingezet door o.a. creactivist Rob.

Cultureel Creatieven
Rob van Gijzelen is voor mij een waarachtig exponent van de cultureel creatieven. Volgens Kees Klomp (oprichter , adviesbureau voor maatschappelijk meedogend ondernemen) heeft de economische crisis “een definitieve coming out van de 'Cultureel Creatieven' veroorzaakt, een groep van ondertussen zo´n 2,5 miljoen Nederlanders (en daarmee ongeveer 25% van alle Nederlanders van 18 +) uit verschillende sociale klassen, met verschillende opleidingsniveaus, die dezelfde geëngageerde normen en waarden hebben en hetzelfde bewuste productie en consumptiegedrag vertonen. Daarmee drukken zij een steeds grotere stempel op markt en maatschappij, waarin trends als duurzaamheid, authenticiteit en spiritualiteit onmiskenbaar een steeds grotere opmars maken.”

Hoe kan de marketeer zich opstellen binnen al deze huidige veranderingen? Rob:”De transitie die nu gaande is, is een transitie die begint bij jezelf. Om de veranderingen goed waar te nemen zul je eerst je angst ervoor moeten loslaten en daarnaast je bewustzijn vergroten. Eigenlijk moet je nieuwe bewustzijn de ruimte krijgen, geen controle, niks moet. Je handelingsperspectief als marketeer groeit als je deelneemt aan die veranderingen. Gewoonweg met je poten in de modder staan en tussen de mensen deelnemen aan burgerinitiatieven en alles goed waarnemen.”

Shared Value
Mooi vind ik dat Rob naast het hebben van visie ook gewoon zijn handen uit de mouwen steekt. Wel zo Rotterdams! Als ik op de vrijplaats aan de Asserweg aankom zie ik lege panden die hij mede aan het opknappen is. Hij is de marketeer die welzijnswerker is geworden en het gedachtegoed concreet maakt. Rob:” We werken samen met , een 100% groene energieleverancier. Voor iedere klant die wij aanleveren gaat 50 euro naar onze vereniging. Daarnaast liften ze mee op de positive energy campagne die we gaan opstarten. Die relatie hebben we ook met .”

Waarom is het zo belangrijk dat burgers eigenlijk meer initiatieven gaan nemen om de economie te laten groeien? Rob: “Het is belangrijk dat het handelingsperspectief steeds meer richting burgers gaat. We zijn decennia lang afhankelijk gemaakt van pensioen en zorg door de overheid. De komende jaren vervalt die zekerheid en vooral jonge mensen moeten dit gaan beseffen. Een van de andere initiatieven waar ik mij mee bezig hou is daarom de. Er moeten nieuwe onderwijssystemen komen waar jonge mensen worden opgeleid tot zelfredzaamheid en zelfsturing waarbij dienend ondernemerschap voorop staat.”

Dit verhaal is voor mij duidelijk. De huidige maatschappelijke transitie betekent voor de marketeer dat je je niet alleen bezighoudt met MVO campagnes voor je bedrijf maar daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord gaat leven tussen de mensen in je wijk. Geen Hollandse polonaise van domweg de meute volgen, maar zelfbewustzijn creӫren. Walk your talk!

Beste Rob: Keep On Rockin’ In The Free World!

We got a thousand points of light
For the homeless man
We got a kinder, gentler,
Machine gun hand
We got department stores
and toilet paper
Got styrofoam boxes
for the ozone layer
Got a man of the people,
says keep hope alive
Got fuel to burn,
got roads to drive.

Keep on rockin' in the free world
(Neil Young)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie