Premium

Dimitry Vleugel: ‘De concurrent is letterlijk een muisklik verderop’

5 vragen aan de uitgever die marketing manager werd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

dat Dimitry Vleugel van online uitgever van Androidworld.nl aan de slag gaat als marketing manager bij het telecommerk HONOR.  MobileMarketing.nl interviewde Vleugel over zijn opmerkelijke overstap en de introductie van dit nieuwe smartphonemerk.

Van uitgever naar marketing manager van een nieuw smartphonemerk lijken twee totaal verschillende werelden. Waarom wilde HONOR (Huawei) juist jou aantrekken?

Het zijn gelukkig twee verschillende werelden. Voor mij is de grootste verandering dat ik eerst zelfstandig opereerde en nu binnen een bedrijf werk. Maar Honor geeft mij, en de rest van het team, heel veel ruimte en dat is wat deze uitdaging zo mooi maakt.

Honor ziet dat de wereld veranderd en dat ze daar mee moeten gaan. Advertising is niet meer wat het was en er is een duidelijke overgang naar content marketing en de merken zijn continu op zoek ‘ naar wat wel werkt’. Bij Androidworld heb ik dagelijks kunnen ervaren wat wel werkt en wat niet werkt, doordat wij continu de feedback kregen van onze lezers. Wij fungeerden al seen tussenstation tussen merk en publiek doordat wij een vertrouwenspositie hebben bij dat publiek.


Zoe en overgang vraagt ook een ander soort mensen in je team.

Daarnaast heb ik meer dan 15 jaar als zelfstandige gewerkt en heb ik een echte ‘ hands on’ mentaliteit en ben gewend om snel te schakelen en nieuwe ontwikkelingen te omarmen. Kijk, Honor is in feite een start-up en daar moet je gewoon flexibel kunnen zijn en vooral gedreven. Als laatste helpt het natuurlijk ook dat ik een mooi netwerk heb waar mensen inzitten in allerlei disciplines. Omdat ik aan de ‘ andere kant’ gewerkt heb begrijp je elkaar daarom ook sneller.

2) In zeer korte tijd heeft het Chinese Huawei een derde positie op de Nederlandse smartphonemarkt weten te claimen. Waarom brengen ze nu al een ander merk op de markt?

Huawei doet het met zijn smartphones heel erg goed, Huawei als bedrijf heeft ook in de gaten dat de markt waarin ze zich bewegen aan het veranderen is. Het succes van Xiaomi en One Plus laat zien dat de consument open staat voor een merk dat alleen via het internet opereert en daarbij het offline retailkanaal overslaat.

Het geeft je als bedrijf veel kosten voordelen die je weer door moet vertalen naar de verkoopprijs , ik zeg ‘moet’  want anders leg je het af tegen je concurrenten. Dat laatste is wel een direct gevolg van een werkwijze zoals Honor, Xiaomi en One Plus deze hanteert. De concurrent is letterlijk een muisklik verderop. Honor is dus het antwoord van Huawei op deze ontwikkeling maar ook een kans om ‘ iets anders te doen’  binnen de markt.  Het merk Huawei, dat zo ontzettend groot is, verander je niet zo snel, maar het merk Honor daar kun je wel weer nieuwe dingen meedoen.


3) Er is al zoveel keus op gebied van Android smartphones. Hoe gaat Honor het verschil maken?
Door de komst van Android is de consument de grote winnaar geworden want de keuze is reuze. De tijd dat je als smartphone merk alleen met de specificaties het verschil kan maken is voorbij want die verschillen zijn tegenwoordig zo klein dat de consument dat in het dagelijks gebruik niet merkt. En je hoeft trouwens de consument hier ook niet  voor de gek te houden want die is tegenwoordig zeer goed geïnformeerd. 

Het afgelopen jaar is het middensegment erg in opkomst. Men koopt een sim-only en wil daarnaast  een goed toestel kopen en daar past bijvoorbeeld een Honor 6 van 299 Euro prima bij. Doordat de pricing zo aantrekkelijk is kan men ook wat sneller wisselen van toestel, want of je nu 299 of 599 voor een toestel neerlegt dat scheelt nogal. Maar de markt is vol en er zijn bijna geen slechte toestellen meer, dus je zal op een andere manier het verschil moeten maken Het afgelopen jaar was het mode om als merk te roepen  “wij luister naar de klant” , leuk maar ook een beetje jammer want dat had je al die jaren al moeten doen. Dit gaat toch altijd om de klant? Zij zijn onze reden van bestaan.

Bij Honor staat de gebruiker centraal niet alleen om zijn wensen wat betreft de producten maar ook wat hem of haar bezig houdt. We gaan een beleving creëren rondom Honor waardoor je trots bent dat je zo een toestel bij je hebt. Ik wil graag mijn passie voor het merk (ja nu al) overbrengen op de gebruiker en samen leuke dingen doen. Wij willen daar zijn waar de gebruiker is, een smartphone is zo een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven van onze fans dan moet je toch ook weten wat ze beweegt en dat met ze delen?

4) Android gebruikers zijn minder loyaal aan het telefoonmerk. Hoe ga je ervoor zorgen dat Honor-gebruikers blijven plakken en je niet continue marketingbudget kwijt bent om huidige gebruikers te overtuigen?
Als Apple er niet zou zijn zou er niemand loyaal zijn aan een smartphone-merk, dus die opmerking gaat niet helemaal op. Mensen stappen over omdat ze teleurgesteld zijn, iets anders willen of een betere aanbieding krijgen. Al deze zaken kun je ondervangen door continu in contact te blijven met je gebruikers. Je blijft ook met ze in contact wanneer ze al een Honor hebben, juist dan krijg je waardevolle feedback. Loyaliteit ontstaat doordat je als Honor laat zien dat je je stinkende best doet voor de gebruiker, dat je ze helpt maar dat je vooral ook interesse hebt voor ze. Het is een relatie, en die moet je onderhouden. Teleurstellingen voorkom je door duidelijk te zijn en problemen op te lossen en geen loze beloftes te doen. Er is altijd wel ergens een betere aanbieding en we gaan Honor absoluut niet profileren als een prijsvechter

5) Waar moet het merk HONOR over 1,5 jaar staan?
We zijn net 100 dagen bezig in Europa en er zijn natuurlijk ambities. Iedereen wil de beste en de grootste zijn, Honor ook, maar wij willen vooral de beste zijn voor de gebruiker. De markt verandert continu en niet alle verwachtingen wat betreft trends komen uit, denk aan het hele 3D-verhaal. Honor zal continu blijven kijken waar de markt heen gaat en waar de behoefte ontstaat en daar op inspelen.

Persoonlijk zie ik de komende jaren een merk als Honor grote stappen maken. De consument is wijs en zeer goed in staat om zelf een keuze te maken voor een goed product, aan ons de taak om ze in te laten weten dat Honor een hele goede keuze kan zijn. Het middensegment zal steeds belangrijker worden. Vlaggenschepen uit het topsegment zullen blijven bestaan maar niet iedereen heeft daar geld voor (over),  kwaliteit en vooral waar voor je geld kun je vinden in het middensegment. Ik ben ook erg benieuwd naar de ontwikkeling van de wearables en hoe we de smartphone/tablet gaan gebruiken om ons huis en leven makkelijker, beter, veiliger en leuker te maken. Beide categorieën hebben zijn niet volwassen, maar dat gaat zeker komen.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie