Premium

Dit is de grootste marketingontwikkeling volgens trendwatcher Farid Tabarki

Welke ontwikkeling bepaalt de komende jaren de richting van marketing? 5 experts geven hun mening in een serie.

Hybride communicatie


In de vloeibare samenleving staat niets vast en is de enige constante verandering.

Permanente verandering

De grootste uitdaging voor marketing en communicatie is dan ook hoe je medewerkers, klanten en partners meeneemt in deze permanente verandering. Men moet op zoveel plekken tegelijk veranderen, dat er behoefte is aan sturing. Het is voor organisaties dan ook van essentieel belang om te weten wat hun purpose is en hier achter te staan.

Hoger doel

Bestaansrecht van een bedrijf is niet meer alleen gebaseerd op de economische output, maar ook op het hogere doel dat het vervult in de maatschappij. Als je de klant sturing kan geven en het doel dat je zelf nastreeft waardevol maakt, volgen de financiële resultaten vanzelf. Op het gebied van communicatie is het van belang dat dit een wisselwerking wordt.

De tijd dat een commerciële boodschap eenrichtingsverkeer was, is over.

Stem gekregen

De wisselwerking in communicatie zorgt ervoor dat je de juiste afstemming houdt tussen richting geven in de verandering en voorziet in de behoeften van de klant. Communicatie is een hybride begrip geworden. De consument heeft een stem gekregen dankzij sociale media. Door de digitalisering is er veel waardevolle informatie over de behoeften van de consument te verkrijgen.

Wanneer hier op de juiste manier gebruik wordt gemaakt dan komt het helemaal goed met de vloeibare samenleving.

Farid Tabarki is trendwatcher en oprichter van Studio Zeitgeist

Beeld: 123rf.com

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie