Ga eens vreemd in een andere branche

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Jeanine Dijkhuis SMP - Wie vooruit wil, kijkt vaak eerst achteruit. Wat heeft ons bedrijf in het verleden het succes gebracht? Om vervolgens te kijken naar de concurrentie; wat heeft hén zo ver gebracht? To know where you're going, you have to know where you've been. Maar behalve dat successen uit het verleden geen garantie voor de toekomst bieden, is het ook niet vernieuwend. Binnen veel branches is er kopieergedrag tussen vergelijkbare concurrenten. Komt iemand met een nieuwe propositie, dan introduceert de concurrent iets vergelijkbaars. Komt iemand met een prijsdaling dan gaat de ander ook met de prijs naar beneden. Totdat geconstateerd wordt dat ze zich samen op een hellend vlak naar beneden bevinden. Vanuit de angst om te verlaten wat eerder zo succesvol was. Wie onderscheidend wil zijn moet iets unieks bedenken. Ieder ‘probleem’ omzetten in iets nieuws! Maar het valt niet mee om altijd innovatief te zijn.

We bevinden ons in een NIMA Expert Class genaamd Branchmarking. van Six Fingers heeft de dag geopend. Of de groep is afgekomen op de header ‘Branchmarking’ of op de subtitel ‘Ga vreemd!’ laat zich raden vandaag. Maar spannend, leuk en verrassend wordt het wél. We gaan andere waarheden ontdekken…

Blijf dromen
Anders zijn dan andere organisaties, vraagt ten eerste de moed om te dromen. En ten tweede vraagt het om lef. Er is lef voor nodig om iets tegendraads te doen. Rob Adams vraagt de aanwezigen om te beschrijven wat hun merk of organisatie precies doet. Maar dan op zo’n manier dat iedereen uit de omschrijving opmaakt dat het alleen over déze organisatie kan gaan en niet over de concurrent. Dat blijkt een gewetensvraag. Iedereen moet schoorvoetend erkennen dat er in de ogen van een buitenstaander altijd wel een vergelijkbaar bedrijf is met een inwisselbaar product.

Anders… onderscheidend… uniek. Je hoort de zaal denken: “Ja, als we altijd wel een nieuw succesvol idee zouden hebben, zaten we hier nu niet.” Rob vertelt over een aantal klassieke dromers, die tegen alle oordelen van anderen in, hun overtuiging volgden en veel later, ingehaald door de tijd en soms pas na hun overlijden, alsnog gelijk bleken te hebben. Er moet altijd iemand de eerste zijn.

De oplossing bestaat al
Rob Adams is ervan overtuigd dat altijd iemand het wiel al heeft uitgevonden. Want geen enkel specifiek probleem blijkt uniek. Iemand anders heeft het in een andere situatie, en waarschijnlijk buiten jouw directe blikveld, al eens overwonnen. Hoe gaaf zou het zijn om deze oplossingen te delen? Rob kijkt met zijn bedrijf Six Fingers goed de wereld rond en verzamelt unieke bedrijven met zeldzame oplossingen. Inspirerende, succesvolle cases waar wij van kunnen leren.

Six Fingers heeft een methode – – ontwikkeld, die inhoudt in dat je buiten de eigen bedrijfstak kijkt naar andere branches om zo tot goede ideeconcepten te komen. In plaats van steeds opnieuw te creëren, wordt er getraind in het maken van nieuwe combinaties met de ‘proven principles’ van andere organisaties.

Om tot nieuwe oplossingen te komen is het soms nodig om de vraag anders te definiëren. Branchmarking gaat over het op een zijspoor zetten van de dominante logica, het uittekenen van de in de branche gebruikelijke parameters en vervolgens het gebruik maken van de innovatieparameters. In andere bedrijfstakken is de oplossing al bedacht die in jouw branche ook tot de uitkomst kan leiden. Aan de hand van inspirerende voorbeelden geeft Rob tips mee om zelf te oefenen. In iedere situatie kun je extra waarde creëren. Dit vraagt een mentaliteit van omdenken. Als je echt op zoek bent naar vernieuwing, hoort een oncomfortabel gevoel daar bij.

Er is altijd een alternatief
De gastspreker van vandaag, Mari de Kort (mede-oprichter Brainwash), is de belichaming van geloof in eigen ideeën. Telkens als hij het in zijn baan niet meer leuk vond, stapte hij op. Zonder plan. Door schade en schande wijs geworden, verkondigt hij het motto: ‘Er is altijd een alternatief’. Laat je niet beperken door wat een ander tegen je zegt dat niet kan. Alles kan anders uitvallen dan je denkt. Je kunt van ieder product een heel ander product maken. Verdiep je in het gedrag van vraag en aanbod en kijk goed wat er beter kan. Branchevreemd kijken vanuit klantoptiek kan je helpen. Je moet goed nadenken; denken totdat het pijn doet. Want: “You can’t be remarkable by following others who are not”.

Twintig aanwezigen gingen vreemd vandaag! Vreemdgaan in marketing loont.

Auteur:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie