“Geen innovatie regiopers door kostenbesparing

De afgelopen twintig jaar zijn de oplagen en aantallen uitgevers van met name regionale dagbladen sterk teruggelopen. Betaalde media met journalistieke nadruk op een specifieke regio zagen hun positie verzwakken ten koste van gratis media of audiovisuele media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit recent onderzoek van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), verbonden aan de vakgroep Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft uitgevoerd. Uit een ander onderzoek - van KPMG eveneens in opdracht van het Bedrijfsfonds ‒ kwam eveneens naar voren dat regionale dagbladen door verschillende oorzaken in deze ongunstige positie zijn beland.

Allereerst is de concurrentie tussen dagbladen afgenomen, terwijl de concurrentie met andere aanbieders van nieuws en informatie is gegroeid. De vraag naar geschreven nieuws is teruggelopen, advertentievolumina zijn door lager bereik gedaald en deze negatieve spiraal is nog versterkt door laagconjunctuur. In reactie op deze ongunstige ontwikkelingen hebben dagbladbedrijven vooral gekozen voor het realiseren van kostenbesparing door schaalvergroting.

Het bestaan van schaalvoordelen prikkelt de regio-uitgever tot fuseren, (ver)kopen of samenwerken, waardoor de kranten in een vicieuze cirkel terechtkomen. De nadruk op kostenvoordelen heeft ertoe geleid dat de band met lezers en adverteerders minder aandacht kreeg en stond tevens de ontwikkeling van nieuwe diensten en innovatie in de weg, is de conclusie.

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft de resultaten van beide onderzoeken aan staatssecretaris Medy van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangeboden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie