Gulle gevers gezocht

Liefdadigheidsinstellingen hebben er steeds meer moeite mee nieuwe donateurs te vinden. Voor het werven van jonge gevers zullen nieuwe wegen moeten worden bewandeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het klantenbestand van veel Engelse liefdadigheidsinstellingen begint te vergrijzen. Met als gevolg dat het aantal donateurs langs natuurlijke weg afneemt. Dus moeten de marketeers die geld voor goede doelen binnen moeten slepen, steeds meer energie richten op het aantrekken van nieuwe klanten.

Het ligt voor de hand dat men zich daarbij allereerst op jongeren richt. Maar die geven niet zo makkelijk geld aan goede doelen. De jongere generatie, kinderen van het Thatcher-tijdperk, is grootgebracht in een klimaat waarin individualisme en egoïsme hoogtij vierde. Bovendien zijn jongeren kritisch: gaat het grootste deel van dat geld wel echt naar het goede doel? De jeugd is ook minder ontvankelijk voor de traditionele methodes om donateurs te werven, zoals direct mail, het medium dat in Engeland hiervoor het meest wordt gebruikt.

Maar dat betekent nog niet dat liefdadigheidsinstellingen er nu maar vanaf zien om jongeren te benaderen. Want er zijn wel degelijk manieren om ze over de streep te trekken. Dat kan bijvoorbeeld via internet of met telefonische acties. Ook reclame maken op jongerenzenders als MTV kan effectief zijn, zo laat de praktijk zien. Behalve met jongeren kan het gat dat door de vergrijzing ontstaat, ook worden opgevuld met andere doelgroepen. Zo neemt bij bedrijven de bereidheid toe om geld te doneren aan goede doelen. Maar ook voor het bereiken van deze doelgroep is een herijking van de bestaande marketingstrategie nodig.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie