Heineken voor de Amerikaanse rechter om reclame

Heineken en zes andere producenten van alcoholhoudende dranken moeten voor een Amerikaanse rechter verschijnen, omdat ze zich in advertenties bewust zouden richten op jongeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de VS is het gebruik van alcohol onder de 21 jaar verboden. De Britse zakenkrant Financial Times noemde vandaag behalve Heineken bedrijven als Coors, Bacardi, Brown Forman, Mark Anthony en Diageo. Grote Amerikaanse bierbrouwers als Anheuser-Busch en Miller lijken buiten schot te blijven.

Heineken zei gisteren op de hoogte te zijn gesteld van de aanklacht. De procedure moet nog beginnen. Het concern ziet een rechtszaak met vertrouwen tegemoet. Het zegt zich in de VS juist niet op jongeren te richten.

De beschuldiging luidt dat de bedrijven jonge mensen aan zich proberen te binden zodat ze hun producten blijven kopen als ze eenmaal de leeftijd hebben bereikt waarop ze wel mogen drinken. In de aanklacht staan voorbeelden van advertenties in jongerenbladen, van het gebruik van tekenfilmfiguren in advertenties en van reclame in jeugdfilms.

In de VS lijkt na de tabaksindustrie en de fastfoodketens nu de drankenindustrie aan de beurt te zijn, is de verwachting (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie