Interpretatie RTL4 ‘vreemd’

Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO) van de NOS vindt het vreemd dat de kijkcijferdienst van de commerciële zender RTL 4 de kijkcijfers van het zaterdag gehouden lijsttrekkersdebat anders interpreteerde dan gebruikelijk. De RTL-dienst bracht het bereikcijfer (4 miljoen kijkers) naar buiten, in plaats van het gemiddelde aantal kijkers naar de uitzending (2,1 miljoen).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens een KLO-woordvoerder wordt doorgaans het gemiddelde aantal

kijkers, gemeten over de hele uitzending, als kijkcijfer bestempeld. In een bereikcijfer meet een onderzoeksdienst hoeveel Nederlanders eventjes inschakelden tijdens een programma. Onderzoekers van de publieke en commerciële zenders hebben echter geen afspraken gemaakt over hoe lang kijkers moeten zijn ingeschakeld om in dat bereikcijfer te vallen. Afgelopen weekeinde hanteerde de RTL-onderzoeker dertig seconden. Met andere woorden: iedereen die minstens dertig seconden was ingeschakeld tijdens het debat, werd meegeteld in het getal van totaal vier miljoen kijkers. Volgens de KLO was het in dit geval niet nodig om een bereikcijfer te hanteren. Bij langdurige uitzendingen, zoals bijvoorbeeld een Elfstedentocht, is het wel gebruikelijk, omdat een aantal kijkers nooit de hele rit uitzit. Maar bij een programmalengte van een uur en een kwartier, zoals het lijsttrekkersdebat, is dat niet nodig. Een woordvoerder van de afdeling marketingonderzoek van RTL geeft aan dat dit keer wel voor een bereikcijfer is gekozen, omdat het doel van de uitzending was om zoveel

mogelijk mensen met politiek in aanraking te laten komen. ‘Met dit programma hebben we een hele grote groep kijkers bereikt, ook al hebben ze maar even gekeken. Daarover zijn we heel tevreden.’ Voor commerciële zenders is ook kortstondige aandacht van het publiek voldoende. Verkopers

van reclamezendtijd zijn dan immers al tevreden omdat een spotje niet veel

tijd vergt. Kijkcijfertellers van de publieke omroepen gebruiken gewoonlijk voor het berekenen van een bereikcijfer het aantal mensen dat gedurende een aantal minuten naar een bepaalde uitzending keek. (Bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie