Marketing voor ondernemers (2): interview met Karen Romme

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In deze serie ga ik op zoek naar antwoorden op marketingvraagstukken van MKB-ondernemers. In deze aflevering een kort interview met Karen Romme naar aanleiding van het verschijnen van haar boek .

Karen, voor wie is Calimeromarketing 2.0 bedoeld?
Met Calimeromarketing richtte ik me op solo-ondernemers en kleine werkgevers met maximaal vijf man personeel. Maar na dat boek leerde ik dat allerlei mensen op allerlei plekken behoefte hebben aan praktische en eenvoudige marketingboeken, ook mensen die geen marketingprofessional zijn, maar wel marketingverantwoordelijkheid hebben. Daarom heb ik bij dit boek tijdens het schrijven een bredere doelgroep voor ogen gehad.

Waarom heb je voor deze doelgroep gekozen?
Dat heb ik niet bewust gedaan. De doelgroep heeft mij een jaar of elf geleden ‘gepakt’ toen ik een ondernemerstijdschrift startte. Sindsdien zijn ondernemers mijn doelgroep en als gevolg daarvan heb ik de afgelopen negen jaar zeven boeken voor die doelgroep geschreven. Vanuit marketingoogpunt vormt deze enorme groep ondernemers wel een interessantere doelgroep dan de relatief kleine groep marketingexperts. Het grote voordeel is dat ik me goed met mijn lezers kan identificeren; ik ben ondernemer, net als zij. Ik heb een eigen uitgeverij en vermarkt mijn boeken en Ondernemerskalender zelf. Alles wat ik adviseer heb ik (met wisselend succes) zelf uitgeprobeerd. Kijk, er wordt zo moeilijk gedaan over marketing, dat men de essentie dreigt te vergeten: zorg dat mensen met jou zaken willen doen. Daar draait alles om.

In Calimeromarketing 2.0 besteedt je veel aandacht aan de inzet van social media. Is het geen brug te ver om te proberen, ondernemers aan het twitteren te krijgen?
Integendeel! Op Twitter zie ik juist veel ondernemers onder mijn volgers. Coaches, winkeliers, aannemers, boeren, machinebouwers, noem maar op. Juist kleine ondernemers zijn heel actief op internet.

Wat zie jij als de meest voorkomende fout die ondernemers maken als ze social media inzetten?
Dezelfde fout die marketeers in loondienst ook vaak maken; ze blijven hangen in reclameboodschappen. Ze reageren bijvoorbeeld op een groepsdiscussie op LinkedIn of een artikel op een weblog en pushen hun eigen product of dienst in hun reactie. Web 2.0 draait om het delen van je kennis. Dat heeft een veel positiever effect. Vertel waar je als ondernemer mee bezig bent, waar je tegenaan loopt, wat je bezighoudt.

Binnen het marketingvak hoor je steeds meer geluiden over ‘accountability’. De gedachte is dat marketeers moeten worden afgerekend op harde resultaten. Alles moet meetbaar zijn. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Grote bedrijven hebben veel moeite met marketingactiviteiten die alleen indirect geld opleveren. Als marketeer en als ondernemer moet je durven experimenteren en investeren. Kleine bedrijven hebben daarbij enorme voordelen ten opzichte van grote; de lijnen met de klant zijn veel korter. Alle cijfers wegen niet op tegen het antwoord op die ene vraag die je al jouw klanten kunt stellen: ‘Hoe bent u bij ons terecht gekomen?’ Twitter levert mij als ondernemer geld op, maar het is niet eenvoudig te kwantificeren. Ik weet wel dat ik de publiciteit rondom mijn boek volledig aan Twitter en andere sociale netwerken te danken heb. Er kwam geen persbericht aan te pas. Je mist als ondernemer echt kansen als je geen social media inzet voor je bedrijf.

Zitten er volgens jou lacunes in het kennisaanbod voor MKB-ondernemers op marketinggebied?
Marketingvakbladen richten zich veelal meer op hbo- en universitair geschoolde marketeers bij grote bedrijven; de redacteurs lijken weinig begrip te hebben van wat marketing in het MKB inhoudt. Ondernemers zitten niet te wachten op abstracte theorieën en cases van grote bedrijven. Ze zoeken praktische handvatten. Zo is mijn boek ook bedoeld; je kunt het als een concrete handleiding naast je toetsenbord leggen. Bruikbare, praktische marketinginformatie voor de honderdduizenden ondernemers zonder marketingachtergrond; daar is behoefte aan.

Tot nu toe verschrenen afleveringen in deze serie
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek " - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie