Marketing voor ondernemers (6): Over mobile marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van sociale media. Marketing is tenslotte meer dan de P van promotie. In deze aflevering een verslag van een lezing op het (IMME).

Hoewel er veel ‘usual suspects’ (marketing- en communicatieprofessionals) op dit evenement afkwamen, is dit congres naar mijn mening vooral geschikt voor ondernemers in het MKB. De lezingen bieden juist ondernemers de kans om in vogelvlucht kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van interactieve media.

De komende dagen een compilatie van het live verslag dat ik op maakte van diverse lezingen op 20 januari. Relevante reacties op Twitter heb ik voor de volledigheid aan dit verslag toegevoegd.

Onderwerpen:
- Jeroen van Glabbeek over de mobiele revolutie
- Ronald Verschueren over het verhogen van de conversie op je website
- Egbert Jan van Bel over de dood of de gladiolen in digitale marketing
- Patrick Petersen over zin en onzin in social media

In deze aflevering: Jeroen van Glabbeek’s visie op de mobiele revolutie

Spreker: Jeroen van Glabbeek, CEO van CM

Gearriveerd in Lezingzaal 1 voor een presentatie van "> over de mobiele revolutie. Helaas m'n internetstickje vergeten, gratis wifi in de Jaarbeurs is traaaaag.... :-(

Opmerkelijk: bij Nokia tune denken we niet aan Nokia, maar aan werk en stress. Kortom: herkenbaarheid van je merk pakt niet altijd positief uit!

Boekentips
Boekentip: Malcolm Gladwell - Tipping Point (2002) over ontwikkelingen die rustig op gang komen en dan opeens enorm groeien. Reactie op Twitter van : Tipping Point kan ik je zeer aanbevelen. De engelse versie leest overigens prettiger dan de nederlandse, al is de inhoud hetzelfde.

Nog een boekentip: Andrew Grove - only the paranoid survive, over de omslag die moest maken van de productie van geheugen voor computers naar microprocessoren. Een omslagpunt zoals Intel beleefde, krijgen we binnenkort ook bij mobiel. Je kunt als bedrijf dan simpelweg niet meer zonder mobiele site. Al je klanten en personeelsleden hebben mobiel. Het verwachtingspatroon van je klanten verandert.

Actie!
In 2012 heeft 30% van de mensen een smartphone. De kritische massa wordt snel bereikt. De ontwikkeling van de mogelijkheden van de mobiele telefoon belandt op een eindpunt, met een stabiele situatie in hardware/software. Marketeers moeten nú in actie komen. Internet, bellen, navigatie, bankieren, messaging en social media zijn de belangrijkste ontwikkelingen bij mobiel. Mobiel internet groeit veel harder dan we gewend zijn van desktop internet en vergelijkbare ontwikkelingen. Normaal duurt het veel langer totdat de gemiddelde consument een nieuwe technologie omarmt.

Mobile banking
Mobile banking is in andere landen veel sterker in opkomst; in Nederland lopen we achter op die ontwikkeling. Reactie op Twitter van : op mijn Android werken mijn.ing.nl, iDeal en Paypal prima. Geen belemmering wat dat betreft.

Businessmodel
Voordeel van mobiel: gebruikers van smartphones zijn gewend dat alles geld kost. Ditzelfde zal bij [computer tablets/EW] ook gebeuren. Dit in tegenstelling tot desktop internet, waar we inmiddels gewend zijn dat alles gratis is ( wordt praktisch onhaalbaar). Het is niet voor niets dat makers van apps voor mobiele telefoons worden benaderd om apps te ontwikkelen voor slates.

Reactie op Twitter:
: gebruikers van smartphones zijn gewend dat alles geld kost - hoe bedoel je dit? Vooral iPhone-gebruikers?
Eline: Nee, eigenlijk iedereen die met een smartphone werkt. Op je mobiel kost bijna alles geld (sms, bellen, internet, apps, etc).
: Wifi is (vaak) gratis, apps ook.

In de volgende aflevering:
4 maal zoveel conversie op je website: hoe doe je dat?

Tot nu toe verschrenen afleveringen in deze serie
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek " - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie