Nigeria koopt voor 1,2 miljoen dollar aan reputatie-advies

PR-adviseur werkte eerder voor klanten met bedenkelijke reputatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Ik kon geen mededelingen doen over de pogingen van het Nigeriaanse leger, de politie en onderzoekers om de meisjes die in april zijn gekidnapt door de terreurgroep Boko Haram. Maar het baart me zorgen dat mijn zwijgzaamheid door critici wordt uitgelegd als gebrek aan initiatief of zelfs zwakte.’ Citaat uit een opiniestuk van de Nigeriaanse president Goodluck Jonathan dat afgelopen vrijdag verscheen in The Washington Post. Jonathan wees daarin de kritiek van de hand dat zijn pogingen om de 200 vermiste meisjes te bevrijden niet erg succesvol waren.

Naar nu blijkt verscheen het stuk enkele dagen nadat de Nigeriaanse overheid voor veel geld een Washingtons PR-bureau in de arm heeft genomen om de reputatie van het land te  verbeteren. 1,2 miljoen dollar betaalt Nigeria aan pr-bureau Levick om zijn imago binnen en buiten Nigeria te promoten, zo meldt

100.000 dollar
Technisch gesproken is er sprake van een contract tussen Levick en het Nigeriaanse  -  door de staat gerunde – persbureau. Het contract loopt voor een jaar tegen een vaste maandsom van 100.000 dollar. Volgens het zal Levick zorgen voor ‘government affairs and communications counsel with the primary objective of changing the international and local media narrative’. En dat op een aantal issues, zoals:

*De pogingen van de Nigeriaanse regering om de 200 meisjes veilig terug te laten keren;

*Het verwerven van internationale steun voor de strijd tegen Boko Haram als onderdeel van een grotere strijd tegen terrorisme;

*Het promoten van de enorme bijdrage van de regering Jonathan in verleden heden en ‘to foster transparency, democracy, and the rule of law throughout Nigeria’.

Volgens Phil Elwood, tweede man bij Levick, zal Nigeria voor een bredere aanpak dan alleen een communicatie-offensief kiezen. ‘Communicatie alleen is niet voldoende om dergelijke veelomvattende problemen op te lossen. Aanvullend verzekert Nigeria zich dan ook van de steun van Perseus Strategies, een advocatenkantoor dat eerder al optrad namens de Birmese oppositieleider Aung San Suu Kyi en de Chinese mensenrechtenactivist Liu Xiaobo. Persues Strategies wordt voor een aanmerkelijk lagere fee ingehuurd dat het pr-bureau. Nigeria betaalt de advocaten 25.000 per maand.

Bedenkelijke reputatie
Anders dan Perseus, heeft Lanny Davis, de adviseur van Levick die verantwoordelijk is voor het Nigeria-account, de laatste jaren klanten met een minder fraaie reputatie mogen adviseren. Hij maakte onder meer  met klanten als van Equatoriaal Guinea  en deed de pr van de Ivoriaanse president Laurent Gbagbo.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie