Noppes anno 2009

In de modewereld is het al jaren een fenomeen. Gooi niets weg dat een paar jaar uit de mode is, het wordt vanzelf weer hip. Het boemerangeffect. De status van de economie lijkt deze beweging te versterken of te verzwakken. Versleten schoenen mogen weer. Welnu, in de categorie: ‘Herinnert u zich deze nog?’…….herinnert u zich deze nog? ……. NOPPES. Het kan nooit lang meer duren voordat dit alternatieve betaalsysteem weer in de mode raakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

werd in 1993 opgericht en was het eerste van Nederland (Local Exchange and Trade System). Een systeem met een hoge mate van idealisme. Weg van de wereld van de harde munten, betaal met je kennis en kunde. Terug naar de oorsprong, gewoon dingen voor elkaar doen, elkaar helpen. Noppes kon op overzichtelijke manier de balans opmaken, verzorgde als het ware de munteenheid. Gereguleerd ruilen.

Noppes is nooit een enorm succes geworden, omdat op het moment van oprichting de economie uit een dal kroop. Begin jaren negentig stagneerde de economische groei en Noppes leefde op. De jaren die erop volgden leefden we echter in grote welvaart, funest voor het idealisme van Noppes. Als je het gewoon kunt betalen, waarom zou je dan ruilen? Daarnaast was de technologische ontwikkeling nog niet toereikend om het systeem echt te laten werken.

Het zal niemand ontgaan zijn dat we momenteel in een ijskoud economisch klimaat zitten. Het vergt grote mate van creativiteit om projecten winstgevend of in ieder geval niet verlieslatend te laten zijn. En het vergt natuurlijk aanpassingsvermogen, vele oude wetten gelden niet meer. Niemand heeft meer de enorme budgetten, urenschrijverij van bureaus staat onder druk, businessmodellen van exploitanten veranderen. Niet meer pakken wat je pakken kan, maar kijken naar gemeenschappelijke belangen en iedereen laten excelleren binnen zijn vakgebied. Leven en laten leven. Een combinatie van mentaliteit en techniek: Noppes van 2009.

Een goed voorbeeld vind ik de website . Nalden is eigenlijk een vleesgeworden LETS, een soort schakelpunt in het systeem. Met meer dan een miljoen pageviews bereikt hij een enorm publiek dat de site bezoekt om wie Nalden is, wat hij doet en wat hij ‘gruwelijk’ vindt, ‘master’ of ‘classic’.

In de oude economie neemt een bedrijf zo’n site over, vercommercialiseert en vermoordt hem. Nu snappen bedrijven dat ze de nieuwe opinion leaders niet kunnen omkopen, maar dat ze bij hen op de radar moeten verschijnen. Natuurlijk kan dit met klinkende munten, maar dit gaat nog beter met de inzet van je specialisme en passie voor je product. Nalden het netwerk, de adverteerder het product. Ruilen maar! Barteren heeft de toekomst, in ieder geval zolang de economie nog in z’n winterslaap zit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie