'Omzet reclamebureaus stijgt met 1,5 procent in 2018'

ABN Amro: 'Maar de omzetcijfers van voor de crisis zijn ver weg.’

In een update over de reclamebranche (‘Reclamebureaus op drift’) van ABN Amro, stelt senior sector econoom Kasper Buiting dat de economische crisis en digitalisering van de samenleving hebben het reclamewezen hard geraakt. Buiting: ‘Waar andere branches zich vrij snel konden herstellen, heeft de crisis hier lang voortgeduurd. De laatste jaren is de omzetdaling gestopt. Het lijkt erop dat de branche de veranderingen voor een belangrijk deel heeft geabsorbeerd en de economische vooruitzichten genormaliseerd zijn. De omzetcijfers van voor de crisis zijn echter ver weg.’

Dalende vraag
Het forse verlies dat de reclamebranche in 2009 aan omzet leed, is volgens Buiting nog steeds niet goedgemaakt. ‘De omzetniveaus van nu liggen ongeveer 25% lager dan de jaren voor de crisis. De dalende vraag naar reclamediensten en de overcapaciteit op de markt zorgden voor een sterke prijsdruk. Pas sinds 2013 stijgen de prijzen van reclamediensten weer.’

Werkgelegenheid
Het aantal werknemers is met de verloren gegane omzet ook afgenomen. In 2007 waren nog 122 duizend mensen werkzaam in het reclamewezen, nu zijn dat er nog 110 duizend (minus 10 procent). Buiting stelt dat de samenstelling van de bedrijven in de branche in deze periode ook is veranderd. De econoom: ‘We zagen een groei van de eenmanszaken en grotere bedrijven, maar juist een afname van de kleine en middelgrote bureaus met 2 tot 20 werknemers.’

Positief
De groei die de Nederlandse economie laat zien, heeft ook effect op de reclamebranche. Sinds 2013 is er weer groei en die zet zich volgens ABN Amro in 2018 ook voort. Buiting: ‘De ondernemers zijn positief over het economisch klimaat, verwachten meer investeringen te gaan doen en hebben een positieve omzetverwachting.’ Steeds minder bedrijven in de branche ervaren volgens Buiting belemmeringen voor groei. Hij verwacht voor 2017 een omzetgroei van een half procent. In 2018 voorspelt hij een groei van 1,5 procent.

Meer insights bij ABN Amro

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie