Online klanten verstrikt in het Net

Uit een analyse van meer dan 500.000 bezoeken aan webwinkels in Nederland en de rest van Europa blijkt dat bezoekers in minder dan de helft van de gevallen kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Met nog 65 dagen te gaan tot Kerstmis is dit slecht nieuws voor de bedrijven die hoge verwachtingen hebben van hun online verkopen in deze periode.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Fredhopper, leverancier van een nieuw soort zoek- en navigatiesoftware, analyseerde de bezoek- en verkoopgegevens van webwinkels. Wanneer klanten niet kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn in een webwinkel, worden ze gedwongen hun bestellingen weer via de telefoon door te geven of zelfs naar de winkel te gaan.
"De meeste webwinkels bieden wel zoekmogelijkheden, maar die werken als een soort loterij, waarbij klanten alleen maar kunnen hopen dat ze de juiste zoekterm gebruiken", zegt Joris Beckers, directeur Sales en Marketing bij Fredhopper. "Traditionele zoeksoftware helpt klanten op geen enkele manier om uit een lange lijst resultaten datgene te halen wat ze zoeken. Geen wonder dat klanten met deze systemen vaak niet kunnen vinden wat ze zoeken en de site verlaten."

De online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters zijn in de eerste 6 maanden van 2003 gestegen naar 575 miljoen euro, een stijging van 36% ten opzichte van een jaar geleden (1e helft 2002), zo zegt industrieorganisatie Thuiswinkel.org. De kerstperiode kan een belangrijke rol spelen in de voortzetting van deze groei. Uit het onderzoek van Fredhopper blijkt echter dat minder dan de helft van de klanten die het internet op gaat om iets aan te schaffen, kan vinden wat hij zoekt. Nederlandse online verkopers dreigen hierdoor met Kerst honderden miljoenen euro's mis te lopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie