Programmatic groeit met 30% naar 187 miljoen euro

Video en rich media verdubbelden in 2015 ruimschoots in omzet.

Dit en meer blijkt uit dedie Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

Met een groei van 30% ten opzichte van 2014 wordt nu al meer dan eenderde van alle display advertenties geautomatiseerd verhandeld. Het aanbod van displayformaten die via programmatic trading beschikbaar zijn, laat een steeds completer beeld zien. Ging het voorgaande jaren nog hoofdzakelijk om banners, inmiddels de groei vooral aanwezig bij video (185%) en rich media (85%).

Samen zijn deze categorieën nu goed voor bijna een kwart (23%) van de totale programmatic omzet. Deze groei is vooral te verklaren door de stijging in prijzen (27%). 

Branding passeert performance
Branding campagnes zijn tegenwoordig belangrijker in programmatic trading dan performance campagnes. Bestond in 2012 nog maar 4% uit branding campagnes, in 2015 was dit 55%. IAB ziet dit als een positieve ontwikkeling, &;omdat deze groei aantoont dat de markt zich focust op relevantie en meerwaarde voor de eindgebruiker, oftewel de consument.&;

De verwachtingen van de programmatic trading markt zijn hooggespannen. Deloitte, IAB Nederland en de twintig organisaties die aan het onderzoek deelnemen, verwachten voor dit jaar een groei met meer dan 22%. Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland: &;Programmatic trading is volwassen geworden en zal blijven groeien. Ik verwacht zelfs dat binnen drie jaar programmatic display advertising het adverteren op traditionele media en tv zal overtreffen.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie