Van Unox naar ISIS

Europees anti-terreurcoördinator Gilles de Kerckhove wil reclamemensen inschakelen voor een tegenaanval tegen jihadisme. 'Maar dat werkt niet', schreef Dick van der Lecq afgelopen week in Het Parool.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Dick van der Leq

Mevrouw Ammeraal, moeder van mijn beste vriend, schudde verdrietig haar hoofd toen ze hoorde dat ik in de reclame ging. Je had de stofzuigercolporteur, dan een hele tijd niets, en dan de reclamemaker. Inmiddels weten we dat reclamemakers professionele verleiders zijn. Met vernuftige verleidingskunsten voor de knakworst. Maar ook voor grote maatschappelijke zaken.

We kennen de SIRE-campagnes de al bijna een halve eeuw belangeloos worden gemaakt. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Handen af van onze hulpverleners. We kennen de campagnes voor de Nierstichting en Wakker Dier. Maar het kan nog ambitieuzer. Europees anti-terreurcoördinator Gilles de Kerckhove wil inschakelen voor een tegenaanval tegen jihadisme. Van Unox naar ISIS.

De Kerckhove wil een campagne waarin IS wordt neergezet als een bende door seks geobsedeerde verkrachters. Olie op het heilige vuur natuurlijk. Daarbij bestaat die campagne al. Van IS zelf. Aan hun propagandafilms te zien, beschikt het kalifaat over uitstekende reclamemakers. Sterk concept, goed geregisseerd en vernuftig over de wereld verspreid. Zonder wrede bedoelingen konden deze talenten maandag bij ons aan de slag. Het is dus nog maar de vraag of onze creatieve breinen hier iets tegenover kunnen stellen. Want met grote heren is het kwaad kersen eten. Staphorst, Vaticaan, Kremlin, Noord-Korea. Het overtuigen van overtuigers is een onbegonnen zaak.

Tijd voor Aikido. De Oosterse vechtsport die een aanval niet frontaal probeert tegen te houden. Maar de aanvaller juist door mee te bewegen uit balans brengt. Voor De Kerckhove dus geen anti-videoclips maar meebewegen. Begrijpen dat jonge moslims zonder aansluiting en perspectief gevoelig zijn voor de carrièrekansen bij IS. Alleen wie in de huid kruipt van zijn tegenstander, vindt een opening in radicale verdedigingslinies. De aikidoka ziet een opening in de Koran, die dezelfde geboden predikt als de bijbel. In de islam die terrorisme verwerpt als een misdaad tegen de samenleving. De aikidoka begrijpt ook dat de campagne niet van buitenaf kan komen. Maar van binnenuit moet, met gerespecteerde imam’s. Gedesillusioneerde spijtoptanten. Of met Kuzu en Oztürk van partij Denk.

Met zijn oproep maakt De Kerckhove reclamemakers het grootste compliment ooit. Laten we hem en mevrouw Ammeraal nu niet teleurstellen.

Deze column van Etcetera-directeur Dick van der Lecq stond op afgelopen week in Het Parool

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie