Verslag Nationaal Communicatiecongres - deel 2

Een verslag door Rob Punselie van het middagprogramma van het Nationaal Communicatiecongres 2000 dat 9 november in Rotterdam werd gehouden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na een uitgebreide en volledige lunch, waarin demo's, bureaupresentaties en stands om de aandacht
streden, waren de ogen gericht op Willem Velthoven, de grote man van Nieuwe Media wegbereiders
Mediamatic. Zijn presentatie werd ingeleid met een overzicht van zijn schoe-nen. Origineel, en helaas
bleef het daar wel een beetje bij. Het verhaal draaide om een grote klus bij Randstad. Een
onderzoeksproject, waarbij de conclusie werd gepresenteerd als een verzameling statements over een
denkbeeldige concurrent, Fruit genaamd. Een soort 'interne provocatie'. De zaal werd getrakteerd op
een twintig minuten durende - ingekorte (!) - video voor de Raad van Bestuur. Leuk gedaan, destijds,
en voor de Raad wellicht baanbrekend, maar voor de zaal nogal saai. Gelukkig was de video binnen
Randstad zelf erg populair.

Nieuwe en oude wijn

Marc Campman startte zijn presentatie met vijf weetvraagjes. Wie ze allemaal goed had, mocht gaan.
Iedereen bleef zitten. Maar wie weet dan ook dat er bij AOL op elk moment van de dag meer dan 1,4
miljoen gebruikers on line zijn? Inderdaad, meer dan er wereldwijd kijken naar CNN. De eerste helft
van zijn verhaal ging op aan een inleiding met de gebruikelijke omkeringen. Pull in plaats push,
ontvanger bepaalt boodschap in plaats van zender. De zaal protesteerde niet. En toen werd het echt
interessant: Hoe bouw je een merk als dot.com bedrijf? Het bouwen van een dot.com merk kost namelijk
helemaal geen tijd. Advertising is maar één van de middelen. Het merk wordt beheerd door een
merkteam in plaats van een product manager. Branding is voor een dot.com geen marketingconcept, maar
een financieel concept. Zo. Toen was het even stil. De case van AOL liet zien hoe dat er allemaal
ziet bij een dot.com.

Voelen

Om de discussie in te leiden startte Guido de Grefte met het verschil tussen verandering en snelle
verandering. Meer dan een gradueel verschil. Te snelle groei leidt ook in de biologie tot
turbulentie. Dat geeft de communicatiemanager als 'nieuwe' taken: focus op het realiseren van een
infrastructuur waarlangs communicatie plaatsvindt, organiseer de bijeenkomst, bewaak de eenvoud van
de communicatie, concentreer u op dialoog en organiseer het proces liever dan de content. Een goed
en kort verhaal.

Vervolgens verfriste Anne de Jong de zaal. 'Laat eens horen hoe u zich voelt?' Langzaam maar zeker
durfde de zaal de vermoeide kreten te laten ontsnappen. Een aanstekelijk ver-haal dat via Chriet
Titulaer en de eerste spreekbeurt van kleine Anne op vermakelijke wijze liet zien hoe onze moderne
technologische maatschappij wanhopig probeert weer 'mens' te worden. Kranten, auto's en allerlei
passeerden de revue. De slotdiscussie werd als brave communicatiespecialisten niet overgelaten aan
de loopmicrofoon, maar voorbereid in kleine kring. Waarna de muziek losbarstte en de communicatie
pas echt van de grond kwam...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie