Waarde wereldmerken onder druk

Onder de haperende marktomstandigheden hebben ook wereldmerken te lijden. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van ’s werelds meest waardevolle merken die Interbrand, onderdeel van Omnicom Group Inc, deze week publiceerde in het Amerikaanse blad Business Week.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door financiële schandalen en veranderingen van consumentenvoorkeuren is zeker de helft van de honderd topmerken in waarde gedaald. De volgorde voor de eerste vier merken bleef dezelfde als vorig jaar. De nummer 1, Coca-Cola, wist tegen de stroom in de merkwaarde nog op te vijzelen van 68,9 miljard dollar naar 69,6 miljard, mede door introductie van Diet Coke with Lemon. Microsoft, IBM en General Electric, de nummers 2, 3 en 4, zagen de waarde van hun merk met minstens een paar procent dalen. Nokia moet Intel dit jaar voor laten gaan. De waarde van sigarettenfabrikant Marlboro steeg met tien procent, onder meer door presentatie van meer sigarettensoorten. Eerste Nederlandse merk in de lijst is Philips op de 60e plaats. Shell volgt op nummer 83 en Heineken op 88.De tien meest waardevolle merken

RANK / BRAND / 2002 BRAND VALUE ($billions)
1 COCA-COLA 69.6
2 MICROSOFT 64.1
3 IBM 51.2
4 GE 41.3
5 INTEL 30.9
6 NOKIA 30.0
7 DISNEY 29.3
8 McDONALD'S 26.4
9 MARLBORO 24.2
10 MERCEDES 21.0

Data: Interbrand Corp., J.P. Morgan Chase

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie