Wanadoo wil naar tweede plek in Nederland

Internet service provider Wanadoo heeft zijn merk opgefrist en wil nu in Nederland naar de tweede plek in internettoegang.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op dit moment heeft de onderneming, die in handen is van het noodlijdende France Telecom, met 10 procent marktaandeel de derde plek na Tiscali (12 procent in juli 2002) en marktleider KPN (met het Net, Planet et cetera ruim 28 procent). Wanadoo wil die plek bemachtigen, zo liet de Franse topman Nicolas Dufourcq vorige week tijdens een bezoek in Amsterdam weten, door zich in een nieuwe, enkele miljoenen euro’s kostende mediacampagne, te profileren als een breedbandaanbieder. Nederland is overigens het eerste Europese land, ná Frankrijk, waar Wanadoo zich in zijn nieuwe gedaante presenteert.

In Europa is Wanadoo, door acquisities en autonome groei, al op de tweede plek gekomen met 7,8 miljoen actieve abonnees en een omzet in de eerste helft van 2002 van 918 miljoen euro. In 2005 wil men 15 miljoen abonnees hebben. In Frankrijk, Engeland en Spanje is het merk nummer één. Het heeft in Frankrijk directories op het net (Pages Jaunes) en boekt met deze ene site al een advertentieomzet van 100 miljoen euro. In Nederland heeft Wanadoo onlangs geprobeerd de gidsen van KPN over te nemen, maar is men niet tot een vergelijk gekomen. De Europese nummer drie is Tiscali en nummer één is T-Online, dat echter alleen in Duitsland actief is.

Dufourcq meldt dat Wanadoo toen het in 1996 begon een Franse onderneming was, maar dat het nu een echte Europese onderneming is geworden. In 2003 hoopt de onderneming voor het eerst winst te maken. De topman meldt dat hij verwacht dat in 2004 40 procent van de internetaansluitingen breedband zal zijn. In 2005 mogelijk al 50 procent. In Nederland internet nu al een op de drie gebruikers via breedband.

Jean-Jacques de Pins, de ceo Wanadoo Nederland, wil vooral de aanwezigheid in de retail opvoeren, partnerships sluiten met pc-leveranciers, andere ISP’s overnemen en de service verbeteren. Op dit moment woedt er een prijsoorlog rond breedband, die Wanadoo verder opvoert door ADSL Lite aan te bieden voor 27,95 euro per maand in het eerste jaar. Via de kabel van Casema biedt Wanadoo ook breedband aan, maar Casema is gekocht door Liberty, de moeder van UPC. Het is vooralsnog onduidelijk wat dit betekent voor de toekomst van Wanadoo cable, ook al menen de Nederlandse vertegenwoordigers dat het merk gewoon blijft bestaan en dat gebruikers er niets van zullen merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie