Premium

Albert Heijn doet kiloknallers in de ban, kip krijgt minimaal 1 ster Beter Leven-keurmerk

De supermarktketen wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken.

De supermarktketen wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken en gaat via het Beter voor-programma een samenwerking aan met 200 Nederlandse pluimveehouders.

Albert Heijn gaat starten met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma en doet vanaf 2023 de kip-kiloknallers in de ban. Vanaf dat jaar zal de grootgrutter minimaal scharrelkip met 1 ster Beter Leven Keurmerk aanbieden. 

De supermarktketen wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken en gaat via het Beter voor Kip-programma een samenwerking aan met 200 Nederlandse pluimveehouders en pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group. Dat maakte Albert Heijn maandag bekend.

Met het aangekondigde programma wil Albert Heijn de keten transparanter maken door de inzet van de zogeheten dna-traceerbaarheid en block chain-technologie. 'Langetermijnafspraken en een gezond verdienmodel vormen de basis voor verdere continuïteit', stelt Albert Heijn in een verklaring.

Vanaf 2023 is alle kip bij de supermarkt dus minimaal scharrelkip met 1-ster-Beter Leven Keurmerk. 'Deze kippen zijn van een langzaam groeiend ras, leven langer en krijgen onder andere meer leefruimte in stallen met overdekte uitloop en natuurlijk daglicht. Ook wordt het programma van monitoren van individuele kippen op gezondheid en welzijn aspecten uitgebreid', aldus Albert Heijn.

Marit van Egmond, ceo Albert Heijn: 'Geweldig dat we dit opzetten met 200 Nederlandse pluimveehouders. Wij bieden hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en daarbij verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. Net als bij de andere Beter voor-programma’s is duurzame bedrijfsvoering met zorg voor de dieren, een beter klimaat en biodiversiteit altijd het uitgangspunt. De Beter voor-programma’s heten niet voor niets beter voor; iedereen in de keten heeft er voordeel van, ook onze klanten.'

Belangrijke stap

Volgens directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming is de stap van Albert Heijn een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het keurmerk van haar organisatie. 'Een intensief traject achter de schermen van alle betrokkenen leidt straks tot een verdere verbetering van het leven van de kip. De Dierenbescherming is enorm verguld met de aankondiging vandaag van Albert Heijn. Eerder besloot Albert Heijn als eerste supermarkt het verse varkensvlees alleen nog maar onder minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming aan te bieden.'

Kiloknallers

Albert Heijn zette de afgelopen jaren juist steviger in op promoties van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk, zo bleek onlangs uit onderzoek van Wakker Dier. In 2018 voerde Albert Heijn de lijst aan met 1292 ‘kiloknallers’, in 2019 waren dat er 1526 en vorig jaar bleef de teller pas steken op 1563. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van Wakker Dier, de ‘Kiloknallermonitor’.

Wakker Dier, dat de Kiloknaller-campagne als één van zijn belangrijkste instrumenten ziet, zegt al jaren dat supermarkten zo snel mogelijk moeten stoppen met kiloknallen. ‘Kiloknallen drijft de vraag naar dit leedvlees verder op. Het is tijd dat supermarkten hun klanten juist verleiden tot diervriendelijkere keuzes', zei de organisatie daarop.

'Ongelooflijk blij'

Over het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma zegt Wakker Dier in een reactie: 'Supergoed'. Woordvoerder Anne Hilhorst: 'We zijn ongelooflijk blij dat Albert Heijn deze prachtige stap zet. Het is niet alleen een heel grote stap, maar ook een die al snel zal plaatsvinden, meteen in 2023. En natuurlijk ga je dat straks dan meteen terugzien in de kiloknallercijfers. Want ze gaan niet alleen minder stunten, maar ze stoppen er helemaal mee.'

Lees ookAlbert Heijn blijft onverminderd inzetten op kiloknallen

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie