Albert Heijn wint weer Liegebeest-verkiezingen

De supermarktketen krijgt de oneervolle titel door de behandeling van zijn kippen.

Supermarktketen Albert Heijn wint wederom de dubieuze titel ‘Liegebeest’. Een prijs van dierenrechtenorganisatie Wakker Dier om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan te pakken.

De supermarkt heeft zijn nominatie te danken aan de verpakking van zijn AH-kip, waarop ‘meer ruimte’ staat geschreven. ‘Terwijl Albert Heijn met 16 kippen op een vierkante meter de dieren juist de minste ruimte geeft zonder daglicht’, aldus Wakker Dier.

Advertentie
advertisement

‘Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte’

Alle supermarkten stopten in 2016 met plofkip. Maar Albert Heijn heeft in vergelijking met zijn concurrenten de kleinste stappen gezet. Volgens Wakker Dieren krijgt elke kip slechts een A4-tje ruimte. 'Hierdoor staan de dieren op hun natte, ammoniakrijke uitwerpselen en kunnen ze voetzweren krijgen. Zelfs Aldi geeft de kippen meer ruimte.' Wakker Dier startte eerder al een campagne tegen AH omtrent dit probleem.

In 2017 kreeg Albert Heijn de titel ook al, omdat hij in een Allerhande-artikel over serranoham een foto liet zien van varkens in de wei. 'Terwijl de dieren in werkelijkheid in dichte, krappen stallen leven zonder stro', aldus Wakker Dier.

 

Stressvrije chocolade

De andere drie genomineerden in deze Liegebeestverkiezing waren ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse vleesrunderen van Bord Bia en ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes voor Jumbo’s geitenkaas. Jumbo heeft inmiddels aangegeven zijn uitspraak te betreuren en zal deze rectificeren.

McDonald’s is vorige week uit de verkiezing gehaald, nadat hij een foutieve claim op de website aanpaste. Op de webpagina deed de keten alsof hij is gestopt met plofkip en alleen ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt. 'Hiermee verzwijgt McDonald's dat het nog steeds gebruik maakt van een snelgroeiende plofkip die in zes weken tijd uitgroeit tot een dier van 2,3 kilo', zegt Wakker Dier. 'Het enige ‘enriched’ is dat de dieren wat strobalen en daglicht krijgen.’

Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame die zou impliceren dat de bank de voedingssector gaat verduurzamen. 'Terwijl Rabo in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen', aldus de dierenwelzijnsorganisatie.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie