Premium

Wakker Dier nagelt Albert Heijn aan schandpaal

SHAMING Albert Heijn reageert woedend en verbreekt alle banden met Wakker Dier.

Wakker Dier roept Albert Heijn uit tot Liegebeest van 2017. Die ‘prijs’ valt de supermarkt ten deel omdat 7,5 duizend van de in totaal 19 duizend consumentenstemmen naar Albert Heijn gingen. Wakker Dier roept consumenten elk jaar op om hun stem uit te brengen op producten of merken die misleidende uitingen en valse claims over dierenwelzijn voeren.

Minder ruimte dan Nederlandse varkens
Albert Heijn staat er dit jaar gekleurd op bij de uitverkiezing, want het had twee (van vijf) nominaties. De supermarkt was genomineerd voor kweekzalm, die ze in een tv-reclame ‘very happy fish’ noemt. Wakker Dier: ‘Dit terwijl de vissen met duizenden opgepropt in grote kweeknetten leven en hierdoor depressief kunnen worden.’


Fotobijschrift bij de gewraakte foto: 'De varkens voor de Consorcio Serrano zijn in Spanje opgegroeid'

Maar de Liegebeest werd door Albert Heijn 'binnengehaald' met misleidende communicatie (zie afbeelding hierboven) in huisblad Allerhande over Serranoham van het eigen huismerk. Wakker Dier: ‘Er stond een afbeelding bij van varkens die vrij rondlopen in de Spaanse wei. Hiermee verborg de supermarkt dat deze varkens in werkelijkheid binnen opgesloten zitten. Ze leven in een dichte stal zonder stro en hebben nog minder ruimte dan Nederlandse varkens.’

Geen recht
Albert Heijn is not amused met de uitverkiezing tot Liegebeest. De 'prijs' doet volgens een woordvoerder van de supermarkt absoluut geen recht aan alle inspanningen die Albert Heijn doet op het gebied van Dierenwelzijn. Albert Heijn: ‘De foto bij het redactionele stuk over AH Excellent Serranoham in Allerhande, waar varkens in de wei lopen, strookt helaas niet met de werkelijkheid. Het is een vergissing en dat betreuren we. In eventuele toekomstige uitingen zullen we dit aanpassen. Dit hebben we op 1 augustus ook laten weten in het TV programma Jinek.’ Maar het steekt Wakker Dier dat Albert Heijn in die uitzending wel toegaf dat de foto misleidend is, maar dat de supermarkt dat niet in haar magazine wil rectificeren.

Unfair
Albert Heijn voelt zich niet eerlijk behandeld door Wakker Dier. De woordvoerder zegt dat de supermarkt in nauw contact staat met de Dierenbescherming, boeren, de grote vleesverwerkende bedrijven (Plukon en Vion), Varkens in Nood en ook Wakker Dier. ‘We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van dierenwelzijn. Al het varkensvlees en varkensvleeswaren uit Nederland zijn inmiddels voorzien van minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. We zijn met onze Spaanse leverancier van Serranoham constructief in gesprek over vervolgstappen als het gaat om dierenwelzijn. Momenteel is vijf procent van het Spaanse varkensvlees afkomstig vanuit ketens die hierin ook flinke stappen zetten. Onder andere op het vlak van ruimte voor de dieren. Eind 2018 zal dat 70 procent zijn. Zo zal uiteindelijk ook de AH Excellent Serranoham voldoen aan hogere welzijnskenmerken. Wakker Dier is ook op de hoogte van deze gesprekken.’

Banden met Wakker Dier verbroken
Met ingehouden woede zegt Albert Heijn het dan ook ‘ten zeerste’ te betreuren dat Wakker Dier de ‘waardering’ voor de aanpak van Albert Heijn op het gebied van diervriendelijkheid op deze manier tot uiting brengt. De super: ‘Dit terwijl Albert Heijn feitelijk juist een voortrekkersrol neemt in het verbeteren van de omstandigheden in de ketens.’

Albert Heijn stelt vast dat samenwerken met Wakker Dier niets oplevert en verbreekt alle banden. Albert Heijn: We moeten helaas concluderen dat een gezamenlijk optrekken waar het gaat om het kiezen van initiatieven en het communiceren daarover niet zinvol blijkt. Wij zullen vanuit Albert Heijn absoluut stappen blijven zetten als het gaat om het verbeteren van de omstandigheden in onze ketens. We zullen deze keuzes echter zelf maken op basis van feiten en inzichten van onder andere de WUR. Daarbij zullen we ons niet laten leiden door campagnes van Wakker Dier.

Doel voorbij?
De vraag komt op of Wakker Dier met het aan de schandpaal nagelen van een super met goede bedoelingen zijn doel niet voorbij schiet? En komt de geloofwaardigheid van Wakker Dier er niet mee in het geding? Een woordvoerder van Wakker Dier zegt in een reactie op die vraag niet de andere kant op te willen kijken bij misleiding omdat Albert Heijn toevallig ook ver is met het omzetten van hun reguliere varkensvlees naar één ster varkensvlees. Wakker Dier: 'Dat zijn wat ons betreft gescheiden zaken. Verder hebben wij Albert Heijn niet verkozen tot grootste Liegebeest van 2017, dat hebben de 7,5 duizend consumenten gedaan door op hen te stemmen.'

Verder stipt Wakker Dier in zijn reactie nogmaals aan dat Albert Heijns naam de nominatielijst twéé maal siert. 'Liegebeest gaat over misleiding, over de consument op het verkeerde been zetten. Albert Heijn heeft dat dit jaar twee keer gedaan, zowel met de artikel over Serranoham in de Allerhande als met een commercial over kweekzalm. Daar gaat deze verkiezing over.'

Wakker Dier over misleiding
Merken met misleidende uitingen over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument, vindt Wakker Dier. ‘Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.’ De jaarlijkse Liegebeestverkiezing is volgens Wakker Dier een succes. ‘Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.’ Eerdere Liegebeestverkiezingen werden gewonnen door VITEL-oké, KFC en de term ‘scharrelei’.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie