Filmmaker Selwyn de Wind zorgt voor ‘Insiders View’ bij Nationaal Archief Kòrsou – Curaçao.

Het Nationaal Archief en fotograaf/filmmaker Selwyn de Wind werken op een bijzondere manier samen in het kader van de tentoonstelling ‘Kòrso

Het Nationaal Archief en fotograaf/filmmaker Selwyn de Wind werken op een bijzondere manier samen in het kader van de tentoonstelling ‘Kòrsou – Curaçao’. De Wind maakte niet alleen foto’s en video’s voor de tentoonstelling zelf, maar zijn verhalen in beeldvorm zijn ook direct de campagne. Creative agency Havana Harbor bracht deze partijen bij elkaar.

Het Nationaal Archief was druk bezig met de lancering van de tentoonstelling ‘Kòrsou – Curaçao’ (van 16 december 2021 tot 23 oktober 2022, momenteel gesloten maar weer open na de lockdown) met archiefstukken, foto’s en audiovisueel materiaal over de historie van het eiland. Voor een promotiecampagne, dus om zoveel mogelijk bezoekers naar de tentoonstelling te halen, werden verschillende bureaus uitgenodigd. Havana Harbor deelde in die pitch duidelijk de visie van het Nationaal Archief dat er een samenwerking nodig was met een kunstenaar die het eiland goed kent. Iemand die het complete en eerlijke verhaal over Curaçao van binnenuit kan vertellen. ,,Het verhaal van Curaçao kun je niet alleen vertellen op basis van de bronnen uit de collectie van het Nationaal Archief”, zegt Anouk de Wal van het Nationaal Archief. ,,Want dan krijg je met name visie van de koloniale overheersers. Je moet het verhaal ook laten vertellen door iemand die vanuit een ander perspectief en met een andere bril naar die geschiedenis en de bronnen kijkt.”  

Vriendin van Curaçao

De pitch belandde op het bureau van Rob Nolten van Havana Harbor. Logisch ook omdat hij senior creative is bij het bureau, maar ook omdat zijn vriendin van Curaçao komt. ,,Ik zag direct de gevoeligheden voor me. In deze tentoonstelling gaat het ook over de slavernij en dan moet je er mensen bijhalen die daar iets van afweten, die het hele verhaal kennen. Vrij snel dacht ik aan Selwyn….ik heb hem ontmoet tijdens de première van Atardi, de film over muzikant Rudy Plaate die hij maakte.’’ 

Selwyn de Wind lanceerde dus vorig jaar een film over deze Curaçaose muzikale held, maar hij timmert al jaren aan de weg als filmmaker en ondernemer (hij heeft ook zijn eigen kledinglijn). Zo maakte hij clips met artiesten als The Opposites, Fresku en Kempi, verschillende documentaires en TV-commercials. Interessant was dat het vrije werk van De Wind helemaal past bij de achtergrond van de tentoonstelling. ,,Ik heb altijd een camera in mijn auto op Curaçao en als ik iets zie, maak ik foto’s. Inmiddels heb ik een archief van zes jaar opgebouwd waarvan ik af en toe iets op Instagram plaats. Dus het was interessant dat een commercieel bureau met mij ging samenwerken op basis van mijn vrije werk.’’

Nolten van Havana Harbor legt uit dat de treatment van De Wind de keuze onderstreepte. ,,In zijn verhaal stond duidelijk dat de slavernij nog steeds doorwerkt voor mensen op het eiland. Dat verhaal krijg je alleen van mensen die daar vandaan komen.” De Wal legt uit dat de stukken in het Nationaal Archief vaak slechts één visie laten zien. Ze zijn gevormd door de koloniale machthebber die het voor het zeggen had. Dat betekent dat die documenten het koloniale perspectief tonen en dan krijg je natuurlijk een heel eenzijdig beeld. Je vergeet vaak als je officiële documenten leest dat het ook echt over mensen gaat. De Curaçaoënaars die Selwyn portretteerde zorgen voor de menselijkheid.’’      

Propaganda

,,De meest archiefstukken, ook in Curaçao, zijn propaganda,’’ zegt De Wind. ,,Ze zijn vaak  een viering van hoe goed Nederland het doet, hoe goed de scholen zijn opgezet bijvoorbeeld. Je ziet dat trouwens nog steeds. Kijk maar eens naar een Journaaluitzending van een bezoek van Beatrix aan het eiland. Dat is veel goed nieuws en wordt later een archiefstuk terwijl dat natuurlijk heel eenzijdig is.’’ De insteek van De Winds foto’s was ‘onbekende helden’ (mensen op het eiland zelf kennen hen vaak wel trouwens) en hun verhalen. Hij maakte een lijst met mensen die hij wilde portretteren in beeld en geluid op basis van de thema’s veerkracht, bestuur, samenleving en slavernij. ,,Ik heb misschien tachtig foto’s gemaakt met een team en er wat geselecteerd die representatief zijn voor de thematiek.’’

Het mooie aan deze werkwijze is natuurlijk dat De Wind met zijn foto’s de tentoonstelling mede bepaalt, maar dat hij ook de campagne voor zijn rekening neemt. Een leuke ontwikkeling als je het vergelijkt met de wereld van de grote merken. Hij maakt niet alleen reclame voor de Tesla, maar hij maakt de Tesla zelf ook. Nolten: ,,Daardoor heb je ook een duidelijk beeld van de tentoonstelling en krijgt zo’n campagne meteen inhoud.’’ De Wal: ,,We hoorden uit onderzoek terug dat mensen in een campagne vaak een beperkt beeld krijgen van een tentoonstelling. Logisch, want normaal gesproken krijgen ze dan vooral oude archiefstukken te zien. Nu vloeit dat mooi in elkaar over en krijgt de campagne meer lading.’’

Tambú

Centraal in de campagne staat de foto van Tela Sambo, zij is Tambú-zangeres, muziek die op de plantages werd gemaakt. ,,Het is de viering van de zwarte cultuur. Er staat daar een trotse zwarte vrouw, ze staat voor veerkracht,’’ zegt de filmmaker. ,,In dit genre zit veel geschiedenis tussen Curaçao en Nederland verborgen. Het is namelijk het rebelse genre dat niet gespeeld en gezongen mocht en mag worden. Je mag niet zomaar een Tambù-feest organiseren en deze zangeres heeft verschillende nummers gemaakt die verboden zijn. Zij is de brug tussen toen en nu. Het verhaal over de Tambù is ook de historie van Curaçao. Aan het einde van het jaar is er tijdelijk toestemming voor die feesten en als je zo’n feest hebt meegemaakt, heb je pas echt Curaçao ervaren.

Qua middelen om de bezoekers naar de tentoonstelling te krijgen, zijn er socials en abri’s ingekocht. Online zie je korte impressies van de interviews en op de abri’s de prachtige foto’s van De Wind. Anouk de Wal: ,,Uit onderzoek dat we hebben gedaan, blijkt dat mensen het Nationaal Archief wel kennen, maar mensen lopen niet gemakkelijk bij ons naar binnen. Ze denken natuurlijk dat er allemaal hele geleerde mensen zitten te studeren bij ons, maar het Nationaal Archief is er voor iedereen!’’

Candid is a platform organisation.We unify the creative and strategic powers of strong, independent, specialised media agencies such as Stroom and M2Media, digital agencies Online Company and Havana Harbor, social media expert daily dialogues, creative agency XXS, marketing innovation agency Cogonez and brand identity specialist Millford. We bring together the specialist skills, cultures and identities of our agency brands in one single platform, where they can optimally work together driven by our candid culture and T-shaped design.

This is how we create technology-infused, date-inspired and creative-driven marketing communication solutions. To deliver maximum growth for our clients.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.