ADCN schuift aan bij VROAAM!

VROAAM! is het jaarlijkse evenement voor iedereen die met toegepaste creativiteit zijn brood verdient, of wil gaan verdienen. Organisatoren zijn BNO, de Fotografen Federatie, PANL en dit jaar voor het eerst ook de ADCN.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sauma Bron, student Academie Minerva, met map

De papieren portfolio bestaat nog. Dat bleek wel bij de vierde editie van VROAAM! Er werd wat afgezeuld met grote mappen afgelopen donderdag in Pakhuis de Zwijger waar seniors van hele verschillende disciplines zoals package design, fotografie en illustratie, klaar zaten om advies te geven. Maar louter een mappendag voor starters is VROAAM! allang niet meer. Ook meer ervaren vormgevers en fotografen wisten hun weg te vinden naar het evenement voor kijkjes in de keuken bij andere creatieven en praktisch advies over zaken als copyright, belastingen en 'hoe bereken ik mijn uurtarief'. Verder werden er trainingen gegeven over bijvoorbeeld presenteren en onderhandelen. Dit jaar schoof ADCN aan bij de organisatie om ook (aanstaande) reclamecreatieven van dienst te zijn.

Reclamecreatie: Lode Schaeffer
Lode Scheaffer, creatief directeur INDIE en voorzitter ADCN, wordt door menige Jonge Hond een verrader genoemd. Althans als hij met de boodschap komt die hij deze ochtend ook verkondigt: 'Ken je klant, luister naar je klant.' Niks fuck the briefing, maar probeer erachter te komen wat je klant echt nodig heeft. Dat terwijl menig beginnende copywriter of artdirector verwacht dat juist Schaeffer, voorbeeld voor veel jong talent, een lans zou breken voor de almacht van de creatief. Maar nee, hij gaat geen stammenstrijd aan met die lastige klant om een mooi idee. Sterker nog, hij zegt: 'Je moet het als creatief aandurven dat je als klant gaat denken.'

Lode Schaeffer in kookstudio Heat

Relaties bouwen
Goed luisteren, meedenken. Daar zit de echte kunst in. Het gaat om de relaties bouwen en dat kan soms lastig zijn, net als in het echte leven. En dat valt niet altijd mee. Zo heeft Scheaffer, naar eigen zeggen, een knipperlichtrelatie met Sportlife. 'Ze zijn nu voor de vijfde keer bij ons terug' vertelt hij. Vaak zit dat bouwen aan relaties in hele andere zaken dan creativiteit: het moet namelijk ook gewoonweg klikken met degene die de beslissingen neemt. Kijk ook hier naar, is Schaeffers advies. Beslis vooraf hoe een project zal gaan lopen en met wie je aan tafel moet om de knopen door te hakken. 'Zoek klanten uit die er zin in hebben. Die zitten te wachten tot je met jouw voorstellen komt. En dat jij op jouw beurt zit te popelen om je ideeën met ze te delen.' Dat voorkomt een hoop frustratie, zegt hij. En frustratie voorkomen is ook een belangrijk deel van je werk. Want, concludeert hij: 'Ons vak is te mooi om chagrijnig op een borrel te staan en te zeggen dat het allemaal kut is.'

Design: Jacob de Baan
Aan de andere kant van de Schaefer brug (niet te verwarren met de eerdere spreker) is het op de tweede verdieping van Pakhuis de Zwijger al warm en druk: het 'Speedadvies op afspraak' is net begonnen. Deelnemers konden vooraf inschrijven om met seniors af te spreken voor een kort onderhoud over hun carrière. De portfolio schouw voor 'Ruimtelijk-, product- en interactiedesign' is net afgerond. Jacob de Baan, product- en huisstijlontwerper, heeft drie portfolio’s onder ogen gekregen. Wat voor een mensen komen hier met hun map? De Baan: 'Heel verschillend. Iemand die al zes jaar geleden zijn master in Delft heeft gehaald, iemand die gespecialiseerd is in interactiedesign en iemand die nu aan het afstuderen is.'

Speedadvies en portfolio schouw

De zakelijke kant van design
De Baan ziet dit evenement niet alleen als een mogelijkheid voor beginnende designers om meer ervaren ontwerpers te ontmoeten, maar ook als kans voor mensen als hem om nieuwe contacten te leggen. De Baan: 'Het is ook netwerken voor seniors'. Met een van zijn gesprekspartners wil hij gaan kijken voor mogelijkheden van samenwerken. Maar het belangrijkste van deze dag vindt hij dat het hier gaat om de zakelijke kant van ontwerpen. 'We staan met z'n allen voor de vraag wat de volgende stap is van het vak dat een enorme ontwikkeling doormaakt. Het begon als puur toegepast, industrieel ontwerp. Vervolgens werd design meer een statement en nu is het de vraag 'hoe wordt vormgeving commercieel rendabel?' Ondernemerschap en creativiteit is een onderwerp dat De Baan zeer interesseert. Binnenkort is hij weer in Pakhuis de Zwijger, als spreker tijdens Hands On! Ontwerpen als Eigentijds Ambacht.

Loopbaanadvies van de tarot tafel

Informatiemarkt

Illustratie: Marieke van Ditshuizen
De zaal Podium in Pakhuis de Zwijger bood deelnemers een kijkje in de keuken bij vormgevers van velerlei pluimage. Zo kwam illustrator Marieke van Ditshuizen vertellen over haar avonturen met Maartje Apenstaartje. Vier jaar geleden stond Van Ditshuizen op een punt in haar carrière waar veel van haar toehoorders waarschijnlijk ook staan: 'blijf ik dit er nog 'bij doen' of gooi ik het roer nu helemaal om en maak ik er mijn werk van?' Naast een horeca baan werkte ze als illustrator voor van alles en nog wat: kranten en tijdschriften, strips, muurschilderingen, t-shirts, posters. Maar haar hart lag bij het illustreren van kinderboeken.

Maartje Apenstaartje
Erg bleu toog Van Ditshuizen met een map met schetsen van haar eigen creatie Maartje Apenstaartje naar de kinderboekenbeurs in Bologna. Niemand wilde haar spreken of haar schetsen ook maar zien. Toen ze het bijna op wilde geven, kwam ze bij toeval in contact met iemand die later haar uitgever zou worden. Een lang traject volgde, maar uiteindelijk zag Maartje Apenstaartje het daglicht bij uitgeverij Leopold. De boodschap: hou vol en heb mazzel. Een eerlijk en open verhaal, ook over de opbrengsten die een illustrator van een kinderboek mag verwachten: 5 procent van de winkelprijs. In haar geval was dat zo'n 75 cent per boek. Geen vetpot dus, maar ze kan zichzelf nu wel illustrator en kinderboekmaker noemen. Onlangs kwam Sonnie Boem! van haar uit.

Coriette Schoenaerts over 'Maps'

Fotografie: Corriette Schoenaerts
De Donkere Kamer is een bijeenkomst die georganiseerd wordt door onder meer de Fotografen Federatie en Hollandse Hoogte en biedt een podium aan verschillende fotografen. Daarnaast kunnen fotografen projecten pitchen tijdens deze events. Tijdens VROAAM! was er 'Lite' versie met presentaties van onder meer Daimon Xanthopoulos en Coriette Schoenaerts. Schoenaerts combineert collage met installatie in haar werk. Ze laat diverse projecten zien zoals Maps, een modereportage voor Magazine Magazine waarbij kleding op de grond gedrapeerd is in plaats van op een model.

Schoenaerts voor Limited Edition carpets

Belgisch surrealisme
Limited Edition Carpet, makers van exclusieve vloerbekleding, benaderde Schoenaerts voor een fotoserie die de conventies van de interieurfotografie zou doorbreken. Maar hoe, dat was niet helemaal duidelijk. 'De klant was heel uitgesproken over wat hij niet wilde, maar wat hij nou wel wilde...' vertelt Schoenaerts. '...het kwam maar niet boven water. En toen zijn we maar gaan praten over onze interesses. We bleken dezelfde belangstelling voor de Belgische surrealistische kunst te hebben. En zo kwamen we erop om dat als thema te gebruiken.' Het resultaat is een serie beelden die verwondert, met mensen die uit de vloerkleden steken. De opdrachtgever was heel tevreden, hij had zijn onconventionele beeldenreeks ook al wist hij bij aanvang niet dat dit is wat hij wilde.

En zo herhaalt Schoenaerts indirect de boodschap die Lode Schaeffer deze ochtend ook al bracht: toegepaste creativiteit staat of valt bij het goed luisteren naar je klant. Ook als deze niet direct weet wat hij wilt.

Meer informatie en het volledige programma op

(foto's: Ginette Lavell)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie